Blog

Ben jij een koala? Zo zit je minder stil in je vrije tijd

Volgens onze test ben jij een koala. Dat betekent dat jij ook in je vrije tijd vaak stilzit. Omdat je een zittende hobby hebt, zoals lezen, gamen, tekenen of muziek maken. Of spreek je vaak af met vrienden, om samen te eten of iets te drinken? En misschien ben je gehecht aan de beeldschermen in je leven. Tijd om je vrije tijd in beweging te krijgen!

Zet je zittende hobby’s in beweging 

Bij lang stilzitten gaan veel van je spieren in slaapmodus, en dat heeft een negatieve invloed op je lichaam: de vetafbraak wordt afgeremd en de insulinegevoeligheid neemt af. Lang stilzitten zorgt ook voor spier- en gewrichtspijn.  En hoe meer je zit, hoe futlozer je je voelt. 

Minder zitten in je vrije tijd

Hoe vreemd dat ook aanvoelt als je je moe voelt na een drukke week: een echt ontspannend weekend beleef je niet vanuit je luie zetel, maar is er eentje met voldoende beweging

Jouw tips voor de vrije tijd:

  • Zorg voor afwisseling: Lees je graag boeken of kijk je graag tv? Fijn! Maar vergeet niet om tussendoor af en toe je benen te strekken. Wandel even rond na elk hoofdstuk, of leg de afstandsbediening van de televisie buiten handbereik. 
  • Hak je schermtijd in stukjes: Gamen of internetten kan je vaak helemaal opslorpen. Zet een wekkertje dat je eraan herinnert om elk half uur even recht te staan. Je ogen kijken even weg en kunnen zo ontspannen. En je spieren schudden je lichaam weer wakker, waardoor het minder vetten opslaat. 
  • Ga naar buiten: In de tuin werken telt ook als bewegen. Stel de tuinklussen dus niet uit, maar beschouw ze als een weldaad voor je gezondheid. Heb je thuis geen buitenruimte? Er is ongetwijfeld een buurtpleintje of park bij je in de buurt. Wandel er even naartoe. Het helpt je ook om je hoofd even leeg te maken. 
  • Bewegen, maar dan light: Is joggen of fitnessen niks voor jou? Even een verfrissend rondje stappen in je straat of je woonwijk is ook bewegen! 
  • Zet je vrienden in beweging: Spreek af met vrienden rond de staande cocktailtafel, of maak samen een wandeling of een fietstocht. Da’s tijd voor elkaar, met een plus voor je gezondheid.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.
Koala vrije tijd

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena