Blog

Ben jij een koala? Zo zit je thuis minder stil

Als koala breng jij thuis waarschijnlijk een groot deel van je tijd zittend door. Bovendien beweeg of sport je niet echt regelmatig. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Leg boeken en beeldschermen af en toe wat verder weg, en kom uit je sofa met deze tips!

Bye-bye, sofa!

Als koala zit jij thuis vaak en lang stil. Bijvoorbeeld terwijl je op de computer werkt, tv kijkt, een boek leest, vrienden ontvangt, telefoneert,… Ook aan sporten, of intensiever bewegen, kom je vaak niet toe. Omdat je het druk hebt, of omdat het gewoon niet echt je ding is.

Zoveel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Je lichaam én je geest snakken naar wat meer beweging. De eerste stap in de goeie richting heb je nu al gezet: je wilt er iets aan doen!

Thuis minder stilzitten

Iets veranderen aan je zittende leven is makkelijker dan je denkt! Het zit in kleine dingen. Zitten afwisselen met rechtstaan en stappen is een goed begin voor een gezondere levensstijl. Deze tips kun je alvast in je leven thuis inbouwen.

Jouw tips voor thuis:

  • Besef hoe vaak je stilzit. Een stappenteller vertelt je in detail hoe veel of hoe weinig stappen je per dag zet. Eerst misschien confronterend, maar eens je in beweging komt vooral motiverend: je meet je eigen vooruitgang exact op. En ja, jezelf belonen mag ook!
  • Onderbreek het zitten. Onderbreek lange periodes van zitten door even recht te staan of rond te wandelen. Eén onderbreking per half uur doet al wonderen. Gebruik bijvoorbeeld de reclame op tv als geheugensteuntje: tijd om recht te staan!
  • Doe iets aan je schermtijd. Vervang om te beginnen één tv-avond per week  door een andere activiteit: speel een spel met huisgenoten of vrienden, of maak een avondwandeling. Werk je aan de computer, probeer het dan eens rechtstaand te doen. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Niet kijken, maar luisteren: Ruil de tv af en toe in voor de radio. Muziek houdt je actiever en stimuleert beweging.  Het huishouden doen op muziek, telt ook mee als beweging!
  • Leg schermen verder weg: Uit het oog is uit het hart: als je telefoon, tablet of laptop niet meteen binnen handbereik liggen, zul je er minder snel naar grijpen. Een eenvoudige truc, maar het werkt écht. 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

 
Koala thuis

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop Shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor