Blog

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Goed gekozen tussendoortjes vullen de voeding aan. Door regelmatig iets te eten houden we onze concentratie tussen de hoofdmaaltijden beter op peil.

Jonge kinderen hebben veel energie nodig. Omdat ze een kleinere maag hebben dan volwassenen, spreiden ze hun voedingsinname best over drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes. Niet alleen kinderen zijn gebaat met gezonde tussendoortjes, ook voor volwassenen zijn ze een uitstekende gewoonte.

Hoeveel tussendoortjes?

  • De behoefte aan een tussendoortje is erg individueel.
  • Kinderen kunnen met twee tot drie tussendoortjes de periodes tussen de hoofdmaaltijden overbruggen. Op school kan dat tijdens de pauze in de voormiddag en in de namiddag. 
  • Lagere schoolkinderen en adolescenten eten in de loop van de avond veelal nog een derde tussendoortje, terwijl kleuters meestal kort na het avondeten naar bed gaan. 
  • Meer dan drie eetmomenten tussendoor is niet aan te raden. Continu snacken is niet goed voor de tanden en leidt snel tot een te hoge energie-inname en overgewicht. 
  • Tussendoortjes zijn niet bedoeld om maaltijden te compenseren of te laten vallen.

Om het even wat?

  • Een tussendoortje levert bij voorkeur niet meer dan 150 kcal.
  • Snacks die relatief veel suiker en/of vet bevatten zijn niet nodig.
  • Vers fruit en halfvolle of magere melkproducten zijn aan te raden.
  • Vul dit eventueel aan met een graanproduct zoals boterhammen of rijstwafels, ongezouten noten of gedroogde vruchten.

Voordelen

Met drie gezonde tussendoortjes per dag is de kans groter dat je snel en blijvend gewicht verliest dan wanneer je moet vechten tegen je honger. Uit gemakzucht kiezen we echter al te vaak voor een koek of een reep. Na de suikerrush van zo'n koek of reep volgt ook weer de dip nadien. Kies daarom voor een gezond alternatief. Gezonde tussendoortjes zorgen namelijk voor:

  • een actieve stofwisseling
  • een stabiele bloedsuikerspiegel
  • onderdrukking van hongeraanvallen
  • het voorkomen van eetbuien

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Gezonde tussendoortjes

Gerelateerde categorieën

Dossier kinderen en jongeren

Heb jij een baby, peuter, kleuter, kind of tiener in huis? Bekijk onze info en voordelen voor ouders.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Leer je kind alles eten

Leer je kind alles eten

Blog 22 september 2015

Dat kinderen hun neus optrekken voor bepaalde voedingsmiddelen is niets nieuws. Dat betekent echter niet dat je kroost niet kan wennen aan nieuwe smaken. Met de juiste tips kun je je kind namelijk van alles leren eten!

Ontdek meer over kinderen en jongeren

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor