Blog

Wat zijn gezonde snacks?

Een gezonde snack is een product of een groep van producten met een lage energiedichtheid en een hoge voedingsdichtheid. Of eenvoudigweg: een tussendoortje met weinig calorieën en veel nuttige voedingsstoffen, zoals vitaminen.

Tussendoortjes zijn niet altijd ongezond

Snacks eten wordt vaak als ongezond bestempeld, maar alles hangt eigenlijk af van wat je eet als tussendoortje, en in welke omstandigheden. Een gezonde snack kan ook een hele goede oplossing zijn om je voedselinname juist te doseren, en evenwichtiger te eten. Zo kan een suikerarme graanreep bijdragen aan je vezelinname, is popcorn een manier om volle granen te eten, en levert een potje yoghurt een noodzakelijke portie calcium. 

Vitaminen en mineralen

Bepaalde studies hebben uitgewezen dat het eten van tussendoortjes een betere dagelijkse inbreng levert van vitaminen en mineralen. Gezonde snacks eten kan ook de nodige energie geven voor een actief leven, en helpen om de lange ochtenden of middagen door te komen als de volgende maaltijd langer op zich laat wachten dan normaal. 

Gezonde tussendoortjes onderdrukken je hongergevoel en zorgen ervoor dat je bij de volgende maaltijd minder eet, en dus minder energie inneemt. Dit effect is het grootste als de snack vast of halfvast is, rijk is aan eiwitten, en wanneer je volgende maaltijd dertig minuten tot twee uur later gepland is. 

Kies een gezond tussendoortje

Er zijn geen aanwijzingen om te geloven dat snacks eten sowieso een negatief effect heeft op je gewicht. Wat uiteraard wel van belang is, is wat je precies eet als tussendoortje. Kies voor snacks met waardevolle voedingsstoffen en vermijd te veel suiker, zout vet en calorieën.

Een gezonde snack:

  • bevat nuttige voedingsstoffen en geen ‘lege’ calorieën
  • is gevarieerd en lekker, en bevordert de inname van diverse essentiële voedingsstoffen
  • eet je met mate, om overtollige calorieën te vermijden, en de inbreng van suiker, zout en vet te beperken
  • stilt de honger en geeft een goed gevoel
  • helpt je geconcentreerd te blijven, en bezorgt je energie om te bewegen of te sporten.
  • Inspiratie nodig? Ontdek onze recepten voor gezonde snacks!
Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Gezonde snaks

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

De kracht van het vieruurtje

De kracht van het vieruurtje

Blog 18 mei 2016

Een gezond tussendoortje of vieruurtje is een uitstekende manier om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt. Maak van het vieruurtje een volwaardig eetmoment. Het levert nieuwe energie en stilt je honger. Maar stel je vieruurtje wel zorgvuldig samen.

Hongergevoel en verzadiging

Hongergevoel en verzadiging

Blog 18 mei 2016

Het geheim om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt? Luisteren naar  je lichaam! Herken het verschil tussen hongergevoel en trek in snacks. En kies voor maaltijden met een gezond gevoel van verzadiging.

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor