Blog

Wat te doen bij een wintersportongeval?

Je wilt er natuurlijk niet aan denken dat er iets voorvalt tijdens je skivakantie, maar mocht er toch een ongeval gebeuren op de piste, dan ben je best goed voorbereid. Hieronder lees je wat je moet doen en waar je aan moet denken bij een wintersportongeval. 

Wie moet je bellen na een wintersportongeval? 

Heb je een ongeval gehad tijdens je wintersport en ben je lid van Partena Ziekenfonds? Bel dan zo snel mogelijk Mediphone Assist, de reisbijstandcentrale van Partena Ziekenfonds. Als je binnen 48 uur na het ongeval belt kunnen zij een betaalgarantie toekennen. Zo weet je zeker dat 100% van je medische kosten terugbetaald worden. 

Daarnaast overlegt het medisch bijstandsteam van Mediphone Assist met de lokale arts om de beste medische aanpak te bepalen. Zo krijg je ook in een onvertrouwde omgeving, waar je de taal niet spreekt, de juiste hulp. Download ook onze handige gids met tips voor een zorgeloze vakantie.

Wat valt er juist onder een ‘wintersportongeval’ ?

Onder een wintersportongeval verstaan we een ongeval dat zich voordoet bij de beoefening van een sport die je normaal in de sneeuw of op het ijs uitoefent. Bijvoorbeeld: skiën, sleeën en schaatsen. Een aantal gevaarlijke sporten vallen hier echter niet onder, zoals:  
  • Alpinisme
  • Bobsleeeën
  • Rodelen
  • Schansspringen
  • Acrobatisch skiën
  • Skiën buiten de piste of op een gesloten artificiële piste
  • Snowboarden buiten de piste of op een gesloten artificiële piste
Ben je van plan een gevaarlijke sport te beoefenen tijdens de wintersportvakantie? Controleer dan eerst of je verzekering deze sport dekt en sluit indien nodig een extra verzekering af. 

Welke medische kosten dekt je verzekering bij een wintersportongeval? 

Als lid van Partena Ziekenfonds ontvang je een onbeperkte terugbetaling voor de volgende zorgen bij een wintersportongeval: 
  • Ziekenhuisopname
  • Repatriëring
  • Kosten voor het vervoer van de patiënt (bijvoorbeeld van de plaats van het ongeval naar een buitenlands ziekenhuis)
  • Ambulante medische kosten (behandelingen waarvoor geen hospitalisatie nodig is, zoals medicatie)
Lees hier hoe je een terugbetaling voor zorg in het buitenland aanvraagt. 

Wat te doen als repatriëring noodzakelijk is? 

Is repatriëring medisch noodzakelijk? Bel ook dan eerst met Mediphone Assist, zij regelen vervolgens alles. Repatriëring gebeurt over het algemeen met het vliegtuig of met een ligtaxi

Neem je attest van de EZVK mee

Heb je medische zorg nodig op skivakantie, al dan niet door een ski-ongeval, dan is het handig als je een attest van de EZVK (Europese ziekteverzekeringskaart) op zak hebt. Met dat attest bewijs je in het buitenland dat je in orde bent met de Belgische ziekteverzekering. De EZVK is niet verplicht, maar ze zorgt er wel voor dat je je bij medische zorgen in het buitenland minder zorgen hoeft te maken over het papierwerk én de kosten.

Verblijf je niet langer dan 3 maanden in het buitenland, dan kun je snel zelf een attest van de EZVK downloaden via de tool Reisdocumenten in het Onlinekantoor. Je ontvangt het attest onmiddellijk via eBox, je digitale brievenbus in het Onlinekantoor. 

Opgelet: Bel, ook met een EZVK op zak, altijd eerst naar Mediphone Assist bij een wintersportongeval. Partena Ziekenfonds regelt dan de administratie en kan in veel gevallen onderhandelen over de prijs die je betaalt. 

Goed verzekerd naar het buitenland

Vakantieplannen? Of voor een tijdje naar het buitenland? Bekijk met onze landentool welke info of documenten je nodig hebt voor jouw bestemming. Kies je bestemming, en je bent vertrokken!

Alles wat je moet regelen voor een zorgeloze vakantie

Heb je nog bijkomende vragen over wat je moet regelen voor een zorgeloze vakantie? In onze gratis gids kom je er alles over te weten.

 

Zorgeloos op vakantie

 
Ski ongeval

Gerelateerde categorieën

Waar ga je naartoe? 

Onze tool vertelt je welke
vaccins en documenten
je nodig hebt.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Hoe herken je een tekenbeet?

Hoe herken je een tekenbeet?

Blog 20 augustus 2018

Ze schuilen in hoog gras, struikgewas en ze zijn met velen. In deze blogpost hebben we het over teken. Hoe herken je tekenbeten? Hoe behandel je een tekenbeet? En hoe zit het met de ziekte van Lyme?

Veilig zonnen: 5 tips

Veilig zonnen: 5 tips

Blog 15 juni 2016

Gebruik jij de nodige zonnecrème op zonnige momenten? Het liefst genieten we zo veel mogelijk van het zonnetje, thuis en op vakantie. Om zonnebrand en andere negatieve gevolgen te voorkomen is het echter belangrijk om jezelf, je partner en de je kinderen voldoende te beschermen tegen de zon. Geniet van veilig zonnen met onze tips!

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

MijnPartena