Blog

Wat na kanker?

Er bestaat veel informatie over kanker zelf en hoe deze ziekte te overwinnen of te voorkomen. Maar hoe moet je omgaan met de emoties ná het overwinnen van kanker?

Je zorgen maken na kanker is zeer normaal. Het is een natuurlijke, menselijke reactie op een bedreiging. Hierdoor kan je 's nachts wakker liggen, je eetlust verliezen, … Jezelf te veel zorgen maken is uiteraard niet gezond. 

Hoe ga je om met deze periode?

Deze tips kunnen je dan zeker helpen: 

  • Neem de tijd om bij je zorgen stil te staan
  • Wijs het moment aan waarop je bezorgd bent 
  • Weet dat het normaal is dat je je zorgen maakt
  • Negeer je gedachten en gevoelens niet
  • Vertraag je ademhaling wanneer je een paniekaanval ervaart
  • Beweeg wanneer je je ongemakkelijk voelt na al het piekeren
  • Wees aardig voor jezelf
  • Praat erover met familie en/of vrienden

Wat voel je?

Depressie en somberheid

Depressies en somberheid zijn één van de meest voorkomende bijwerkingen van kanker. Herstellen duurt nu eenmaal lang na een zeer zware ervaring. Je bent geconfronteerd geweest met allerlei soorten verlies en je hebt tijd nodig om daar verdrietig over te zijn. Je hebt tijd nodig om weer aan te sterken. Je moet alles wat je is overkomen onder ogen zien en op een rijtje zetten. 

Hieronder staan wat tips om dat te kunnen bereiken: 

  • Geloof in jezelf, denk niet steeds ‘het zal wel', 'dat lukt me nooit', ...
  • Negeer je gedachten niet
  • Neem de tijd om somber te zijn,  neem de tijd om te herstellen
  • Aanvaard je gevoelens, je stelt je niet aan
  • Eet gezond en beweeg
  • Beperk je consumptie van nicotine, alcohol en cafeïne 
  • Verzorg jezelf
  • Ga zoveel mogelijk naar buiten
  • Schrijf het op
  • Verwen jezelf

Boosheid

Boosheid is een natuurlijke en menselijke emotie. Kanker is nu eenmaal een grote bedreiging voor je kans op overleving. Boosheid is dan ook een natuurlijke reactie op verlies, wat kanker met zich meebrengt. Zelfs na het overwinnen van kanker kun je het gevoel van boosheid nog ervaren doordat je er vaak wordt aan herinnerd of je nog last hebt van de lichamelijke en emotionele nawerkingen van de ziekte en de behandeling. 

Onderstaande tips helpen je een eind op weg:

  • Denk na over wat het nu precies was dat je boos heeft gemaakt
  • Word je bewust van de oorzaken en triggers
  • Vermijd de triggers
  • Verander je triggers, probeer ze weg te werken


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Leven na kanker

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Blog 15 oktober 2015

Bewegingsvormen zoals Tai chi, NIA, yoga en mindful movements laten je bewegen met je lichaam en je geest. Body & mind bewegingsvormen schenken aandacht aan beide en zijn erop gericht om lichaam en geest in harmonie te brengen.

Mindfulness

Mindfulness

Blog 27 november 2015

Train je aandacht met Mindfulness: leer via een aantal eenvoudige oefeningen je aandacht bewust te richten op één punt. De technieken in deze training zijn een combinatie tussen oosterse wijsheid en westerse psychologie. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor