Advies

Warm op en stretch

Over opwarmen en stretchen vind je veel tegenstrijdige berichten. Sommigen vinden het nodig. Anderen vinden het onzin. In wat volgt lees je waarom het belangrijk is om voor elke lichaamsbeweging op te warmen en erna te stretchen.

Altijd opwarmen voor je begint

Opwarmen zorgt voor een geleidelijke overgang van rust naar activiteit. Je vermijdt blessures doordat je je voorbereid op de komende inspanning:
  • De hart- en longfuncties worden geleidelijk aan opgedreven en je lichaam wordt langzaamaan voorbereid op de komende activiteit. 
  • De bloeddoorstroming in je spieren wordt gestimuleerd. Meer zuurstofrijk bloed wordt aangevoerd naar de spieren.
  • De stofwisseling wordt gestimuleerd en je lichaam wordt hormonaal voorbereid op de komende activiteit. 
  • De gevoeligheid van zintuigen, huid, spieren, pezen en gewrichten wordt gestimuleerd. 

Start nooit meteen met een intensieve opwarming, maar bouw de opwarming geleidelijk aan op.

De intensiteit en de aard van de opwarmingsoefeningen hangt af van de activiteit. Ga je bepaalde spiergroepen trainen, dan is een specifieke opwarming nodig. Voor individuele uithoudingssporten is een algemene opwarming belangrijk. Dankzij een algemene opwarming drijf je de hartslag geleidelijk aan op en bereid je je lichaam voor op de inspanning.

Altijd stretchen na de inspanning

Bij training trekken onze spieren samen, waardoor bepaalde spieren de neiging hebben te verkorten. Hierdoor vermindert de lenigheid en stijgt het risico op blessures.

Stretchen zorgt voor een betere doorbloeding van het spierweefsel, voor meer soepelheid, een betere afvoer van de afvalstoffen en minder blessures. Enkele tips:

  • Begin nooit ‘koud’ met rekoefeningen. Beweeg altijd eerst een paar minuten (loslopen, huppelen, met de armen zwaaien, …) om de spieren op te warmen.
  • Begin altijd langzaam te rekken, tot je een lichte spanning (geen pijn) voelt. Houd dit aan gedurende 8 à 15 seconden en adem rustig. Let op! Probeer nooit te veren, want dan ga je de spier verkorten.
  • Ga niet op de koude vloer zitten om te stretchen, maar gebruik indien nodig een matje.
  • Schud de spieren los na de stretching.

Ook bij stretching hangt de aard van de oefeningen af van de sport die je beoefent. Sport je in clubverband of onder persoonlijke begeleiding, volg dan de instructies van de trainer of coach.

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.


Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
 
Stretch tips

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Tips om meer te bewegen 

Tips om meer te bewegen 

Blog 24 november 2015

Ben je al overtuigd dat bewegen belangrijk is voor je gezondheid? Heb je jezelf misschien voorgenomen om in 2016 over te gaan tot actie? Ga eerst nog even bij jezelf na welke vorm van bewegen of welke sport bij jou past. In deze blog geven we jou nog een aantal praktische beweegtips mee.

30 minuten per dag bewegen: top! 

30 minuten per dag bewegen: top! 

Blog 1 september 2015

30 minuten per dag bewegen aan een matige intensiteit heeft een gunstig effect op je gezondheid. Veel mensen weten het, te weinig mensen doen het... We helpen je om je hierop voor te bereiden en over te gaan tot actie!

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor