Blog

Voeding die je hongergevoel stimuleert

Sommige voedingsmiddelen, zoals suiker, stimuleren de honger. Ze worden ‘orexigeen’ of eetlustopwekkend genoemd. Wil je gezond eten of een beetje afvallen, dan eet je ze best met mate.

Geboren verleiders

Door hun uiterlijk of door de gedachten die ze oproepen geven sommige voedingsmiddelen of voedingsproducten je extra veel zin om ze te eten, nog vóór je ze hebt geproefd. Andere bezorgen je zo veel plezier tijdens het eten dat ze een onmiddellijk stimulerend effect hebben op je hongergevoel. 

Dat is vaak het geval voor zoet, zout en/of vet voedsel zoals koekjes, charcuterie, chips of chocolade. In het algemeen hebben alle voedingsmiddelen die de zintuigen stimuleren – met hun textuur, hun smaak of hun geur – of die een sterk emotioneel potentieel hebben, de neiging om je eetlust of je hongergevoel op te wekken.

Eetlustopwekkers

Echte eetlustopwekkende producten zijn voedingsmiddelen die, door een biologisch mechanisme, de eetlust stimuleren nadat we ze hebben geproefdHoe komt het dat sommige soorten voeding het hongergevoel kunnen stimuleren? 

    Het hongermechanisme in je lichaam

    • Een daling in je suikerspiegel zet in je lichaam een mechanisme op gang waardoor je een hongergevoel krijgt. 
    • Bepaalde voedingsmiddelen, en dan vooral suikerrijke producten, doen de bloedsuikerspiegel pijlsnel stijgen.
    • Je insulinespiegel (hormoon dat het glucosegehalte in het bloed regelt) stijgt even snel mee. De suiker wordt snel weer afgebroken. 
    • Het resultaat: je bloedsuikerspiegel daalt net zo snel weer als hij gestegen was.
    • Je krijgt kort na je suikerrijke hap alweer een hongergevoel.

    Kies liever voor verzadiging

    Wil je vermijden dat je kort nadat je iets gegeten hebt alweer een hongergevoel krijgt? Kies dan voor voedingsmiddelen die je een gevoel van verzadiging geven.

    Bronnen

        

    Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
     

    Over suiker

    Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

    De kracht van het vieruurtje

    De kracht van het vieruurtje

    Blog 18 mei 2016

    Een gezond tussendoortje of vieruurtje is een uitstekende manier om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt. Maak van het vieruurtje een volwaardig eetmoment. Het levert nieuwe energie en stilt je honger. Maar stel je vieruurtje wel zorgvuldig samen.

    Ga voor de Groepsuitdaging

    Ga voor de Groepsuitdaging

    Blog 18 mei 2016

    Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

    Meer weten over suiker?

    Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

     
     

    Wij luisteren altijd

    Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


    Sluiten

    Kantoorzoeker

    Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

    Zoek een kantoor

    Onlinekantoor

    Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

    Onlinekantoor