Blog

Voeding die je hongergevoel helpt te onderdrukken

Eiwitten, complexe koolhydraten, en vezels zijn voedingsstoffen die zorgen voor meer verzadiging en die je hongergevoel verminderen. Wil je evenwichtig eten, kies dan voor die voedingstoffen.

Verzadigende voeding

Afhankelijk van hun nutritionele samenstelling, hun energiedichtheid (bijvoorbeeld het aantal calorieën per 100 gram voedsel) en hun textuur hebben voedingswaren een verschillend effect op je hongergevoel. De producten die je voldane gevoel verlengen worden ‘verzadigend’ genoemd. Ze helpen om de honger en trek onder controle te houden.

Eiwitten

Eiwitten zijn de meest verzadigende macronutriënten en helpen goed om je honger te beheersen. 

Lipiden 

Lipiden (vetstoffen) zijn dan weer het minst verzadigend.

Koolhydraten

  • Suikerrijke voedingsmiddelen veroorzaken en suikerpiek in het bloed en daarmee ook een insulinepiek. Je krijgt daardoor makkelijk last van eetbuien kort nadat je het suikerrijke eten gegeten hebt. 
  • Er bestaan evenwel ook koolhydraten die geen glucosepiek in het bloed tot stand brengen. Die verspreiden de glucose geleidelijk door de bloedbaan en geven zo ook geen insulinepiek, of eetbuien. Dat is doorgaans het geval voor voedsel dat rijk is aan complexe koolhydraten.

Vezels

Ook vezels hebben een positief effect op je hongergevoel. Vezels zijn natuurlijke stoffen in plantaardige producten die je lichaam niet kan verteren. Op vezelrijk voedsel moet je langer kauwen, en het verhoogt ook het volume of de viscositeit van het voedsel in je maag. Vezels hebben ook meer tijd in het spijsverteringsstelsel nodig. Daardoor duurt het ook voor andere voedingsstoffen langer om signalen te verzenden. Zo bevorderen vezels je algemene gevoel van verzadiging.

Let op de textuur

De textuur van voedsel kan ook een invloed hebben op de honger en verzadiging. In het algemeen is vast of dik voedsel meer verzadigend dan vloeibaar of minder dik voedsel. 

Ook het volume telt mee

Voeding met een groter volume heeft een kleinere energiedichtheid. Dat komt omdat er verhoudingsgewijs meer water in zit (bv. vers fruit tegenover gedroogd fruit), of omdat er lucht in verwerkt is (bv. een schuimige milkshake). 

Je kunt zelf ook makkelijk voor meer volume zorgen met een paar slimme trucs, waardoor je vanzelf minder gaat eten:

  • Drink een glas water voor de maaltijd.
  • Begin de maaltijd met een soep. 

Om te onthouden…

Om je honger beter onder controle te krijgen, geef je de voorkeur aan vers, vast of dik voedsel, dat rijk is aan eiwitten, complexe koolhydraten en vezels, en drink je water tussen de maaltijden. Een maaltijd beginnen met soep is ook altijd een goed idee!

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Voeding die honger en eetlust helpt te controleren

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Structuur in je eetgewoonten

Structuur in je eetgewoonten

Blog 18 mei 2016

Een maaltijd overslaan dwingt je lichaam om de schade in te halen bij de volgende maaltijd. Gezond eten betekent dus vooral: tijd maken om regelmatig te eten. Gezonde tussendoortjes horen daar zeker bij.

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor