Blog

Een supplement vitamine D: een portie geluk

In de zomer barst je van de energie maar in de winter heb je het toch wat moeilijker - een herkenbaar fenomeen. In de winter ben je vermoeid en soms neerslachtig. En nee, dat ligt niet per se aan je humeur. Waar kan het dan wel aan liggen? Misschien heb je wel een tekort aan vitamine D.

Als je een tekort aan vitamine D hebt, is een supplement geen overbodige luxe. Vitamine D is belangrijk om je goed in je vel te voelen. En dat voel je zowel fysiek als mentaal. Vitamine D is belangrijk voor de opbouw en sterkte van je botten, spieren en gebit, maar ook voor je mentale toestand. Een tekort aan vitamine D kenmerkt zich door bepaalde symptomen. We sommen ze even voor je op.

Een tekort aan vitamine D: de symptomen

  • Kramp in je spieren
  • Algemene verzwakking van je spieren
  • Vermoeidheid, lusteloosheid
  • Bloedend tandvlees
  • Pijn aan gewrichten
  • Hyperventilatie
  • Angstaanvallen
  • In extreme gevallen kan een vitamine D-tekort leiden tot een depressie

Je leest het, een tekort aan vitamine D kan heel wat ongemak met zich meebrengen. Maar hoe los je dat dan precies op?

Een supplement vitamine D

Een supplement vitamine D komt in verschillende vormen. Je krijgt gemiddeld ongeveer één derde van je vitamine D-behoefte binnen via je voeding. In deze voeding komt vitamine D voor:

  • vette vissoorten: haring, sardines, makreel, wilde zalm, tonijn, paling
  • vissenolielevers zoals levertraan
  • eidooiers
  • boter en margarine

Daarnaast heb je de natuurlijke vorm die je lichaam aanmaakt nadat het is blootgesteld aan de zon. Twee derde van de aanmaak van vitamine D vindt plaats door zonlicht op je huid! Een kwartier tot half uur per dag in de zon volstaat voor de meesten om voldoende vitamine D aan te maken. Belangrijk is om ook in de herfst en de winter overdag naar buiten te gaan. Zorg dat je 5% van je lichaam - ofwel je gelaat en beide handruggen - onbeschermd bloot stelt aan de zon.

Met een wandeling in de buitenlucht en een gevarieerde voeding kom je dus al een heel eind!

Welke mensen hebben nood aan een supplement vitamine D?

Als je gevarieerd eet en je minstens een halfuur per dag buiten bent, hoef jij je geen zorgen te maken over een vitamine D-tekort. Toch zijn er enkele groepen die hun vitamine D peil wél in de gaten moeten houden. We hebben het dan over:

  • zwangere vrouwen
  • mensen die een vetvrij of vetarm dieet volgen
  • senioren
  • mensen die weinig buiten komen, omdat ze bijvoorbeeld ploegendiensten draaien of een hoofddoek of sluier dragen
  • veganisten en vegetariërs
  • mensen met een donker huidtype: zij maken minder vitamine D aan uit zonlicht, en kunnen dit niet helemaal compenseren met hun voeding. 

Behoor je tot deze groepen? Vraag raad aan je arts. Hij zal via een bloedonderzoek bekijken of je een supplement vitamine D nodig hebt. Je arts kan je aanraden om je dieet aan te passen, of om een supplement te halen bij de apotheker. 

Conclusie?

Een dagelijkse (natuurlijke) portie vitamine D helpt je om je energiek en fit te voelen. Zowel in de zomer als in de winter. Gevarieerde voeding en dagelijks een halfuur wandelen in de open lucht zorgen ervoor dat je vitamine D opdoet én dat je voldoende beweegt. 

 
Vitamine D

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Gezond eten: vertrouw op advies van een diëtist

Gezond eten: vertrouw op advies van een diëtist

Blog 22 maart 2018

Tegenwoordig hoor en lees je veel over gezonde voeding, maar lang niet al die informatie is juist. Een diëtist geeft je voedingsadvies op maat en helpt je om gezond te eten. Volgens de Nationale voedselconsumptiepeiling is dat hard nodig, want de gemiddelde Belg eet en drinkt niet evenwichtig. 

Veganistisch eten: feiten & fabels

Veganistisch eten: feiten & fabels

Blog 28 februari 2018

Mensen die een veganistisch dieet volgen, eten geen dierlijke producten. Ze eten dus geen vlees, vis, eieren of melkproducten en sommige veganisten kiezen er ook voor om geen honing te eten. Er bestaan veel fabels over de voor- en nadelen van een veganistisch dieet.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor