Blog

De kracht van het vieruurtje

Een gezond tussendoortje of vieruurtje is een uitstekende manier om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt. Maak van het vieruurtje een volwaardig eetmoment. Het levert nieuwe energie en stilt je honger. Maar stel je vieruurtje wel zorgvuldig samen.

Een maaltijd op zich

Het vieruurtje kun je bekijken als een maaltijd op zich. Het is lichter dan de andere hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, diner), maar net als de andere eetmomenten kun je een tussendoortje regelmatig en op een vast tijdstip inplannen. 

Een vieruurtje helpt je de lange namiddag boordevol activiteiten door te komen. Tussen de lunch en het avondeten zitten zes à zeven uur, tussen het ontbijt en de lunch maar vier tot vijf uur. Het is dus logisch om halverwege de namiddag nog een snack te voorzien.

Een tussendoortje stilt de honger

Een gezond tussendoortje moet licht zijn en het mag niet te veel calorieën bevatten. Toch is het een belangrijk eetmoment, want als je een tussendoortje eet, krijg je in de loop van de namiddag minder honger en kom je minder in de verleiding om te grijpen naar (vaak lekkere, maar ongezonde) snacks.

Een vieruurtje zorgt ervoor dat je bij het avondeten niet al te hongerig aan tafel gaat. Snel en veel eten 's avonds is namelijk echt geen goed idee! 

Tot slot hebben verschillende studies aangetoond dat wie regelmatig een vieruurtje eet, minder last heeft van overgewicht dan wie dat niet doet. 

Het vieruurtje: het kleine broertje van het ontbijt 

  • Kies voor gezonde snacks: in de eerste plaats fruit en groenten, en pitten en zaden, maar ook graanproducten met een laag suikergehalte en zuivelproducten.
  • Drink mineraalwater of kraantjeswater om de maag te vullen.
  • Maak er een gewoonte van om regelmatig een tussendoortje te eten. Als het kan, doe je dat dagelijks op hetzelfde tijdstip.
  • Laat minstens twee uur tussen vieruurtje en avondeten, anders kun je je eetpatroon verstoren.
  • Neem de tijd om te eten en kauw goed: door te kauwen worden er signalen verstuurd over het verzadigingsgevoel en de calorieën in de voeding. Krokant voedsel is interessanter, omdat het meestal minder vet is dan voedsel met een zachte, romige textuur.

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Tussendoortje

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Wat zijn gezonde snacks?

Wat zijn gezonde snacks?

Blog 18 mei 2016

Een gezonde snack is een product of een groep van producten met een lage energiedichtheid en een hoge voedingsdichtheid. Of eenvoudigweg: een tussendoortje met weinig calorieën en veel nuttige voedingsstoffen, zoals vitaminen.

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Structuur in je eetgewoonten

Structuur in je eetgewoonten

Blog 18 mei 2016

Een maaltijd overslaan dwingt je lichaam om de schade in te halen bij de volgende maaltijd. Gezond eten betekent dus vooral: tijd maken om regelmatig te eten. Gezonde tussendoortjes horen daar zeker bij.

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor