Advies

Zwangerschaps-incontinentie

Zwanger zijn is niet altijd rozengeur en maneschijn. Over de meeste ongemakken, zoals misselijkheid of vermoeidheid, praten zwangere vrouwen heel gemakkelijk. Maar ongewenst urineverlies is vaak taboe.

Nochtans heeft tot 70% van de zwangere vrouwen er tijdens of aan het eind van de zwangerschap last van. Meestal komt het voor bij het lachen, niezen, hoesten of sporten. Dit noemen we stressincontinentie. Het goede nieuws: na de bevalling verdwijnt die klacht meestal. Maar toch heeft tot 20% van de vrouwen tot een jaar na de bevalling nog steeds last van urineverlies of incontinentie.

Bekkenbodemspieren

Incontinentie voor of na de bevalling heeft meestal te maken met een verzwakking van de bekkenbodemspieren. Één van de functies van de bekkenbodemspieren is dat urine, ontlasting en winderigheid opgehouden kunnen worden. Een andere functie van de bekkenbodemspieren is de blaas op zijn plaats houden, wat bij het vergroten van de baarmoeder een moeilijke taak wordt. 

Tijdens de zwangerschap gaan je bekkenbodemspieren verslappen en komt er ook meer druk te staan op de bekkenbodem. Veel zwangere vrouwen verliezen hierdoor de controle over hun blaas. Urine-incontinentie is dus perfect normaal tijdens de zwangerschap.

Tips tijdens de zwangerschap

  • Neem rustig de tijd om te plassen en vooral om alles eruit te plassen.
  • Drink voldoende. Laat ongewenst urineverlies geen reden zijn om niet voldoende te drinken tijdens je zwangerschap.
  • Kies de hulpmiddelen die bij jou passen.
  • Preventieve oefeningen kunnen het risico op incontinentieproblemen na de bevalling met meer dan de helft doen dalen.

Net na de bevalling

Waarom kan urine-incontinentie dan toch nog voorkomen na de bevalling? Tijdens de bevalling moeten de bekkenbodemspieren hard werken. Hierdoor kunnen soms zelfs spierscheurtjes of een overrekking ontstaan. 

Na een normale bevalling hebben die spieren eventjes tijd nodig om weer hun normale lengte te krijgen. Urine-incontinentie is dan zeker een normale klacht, die meestal zelfs nog wat erger is dan tijdens de zwangerschap.

6 weken na de bevalling

6 tot 8 weken na de bevalling moet je meestal op consultatie bij je gynaecoloog. Heb je dan nog steeds last van incontinentie, spreek er dan zeker over, want in dat geval gaat het dan meestal niet meer vanzelf over. Je gynaecoloog zal met jou op zoek gaan naar de juiste behandeling. Bekkenbodemspieroefeningen zullen hier hoogstwaarschijnlijk een onderdeel van zijn.

Bekkenbodemspieroefeningen

Een paar dagen na de bevalling krijg je in het moederhuis meestal een bezoekje van een kinesist om wat oefeningen te doen. Wijs die trainingsmomenten zeker niet af! Hoe beter je oefent, hoe sneller de incontinentieklachten kunnen verdwijnen.

  • De oefeningen die je kort na een natuurlijke bevalling meestal al mag doen, zijn bekkenbodemspieroefeningen en bekkenkanteling. Dit advies hangt natuurlijk af van persoon tot persoon en de intensiteit en aard van je bevalling.
  • Oefen je bekkenbodemspieren regelmatig. Plan een paar vaste momenten in per dag. Een goed moment is bijvoorbeeld terwijl je de luier van je baby ververst. Die oefeningen kunnen zittend of liggend gebeuren. Je kunt ze dus ook telkens voor het slapengaan doen.
  • Doe deze oefeningen niet op het toilet tijdens het plassen. Onderbrekend plassen werd vroeger aangeraden om de bekkenbodemspieren te trainen, maar intussen is gebleken dat dit urineweginfecties kan veroorzaken.

Buikspieroefeningen

De zwangerschap ontspant ook de buikspieren. Na de bevalling is de uitdaging om snel weer sterke en strakke buikspieren te krijgen, die een belangrijke rol spelen bij heel veel bewegingen. Leg de lat niet te hoog!  Begin langzaam aan met oefeningen, en verhoog geleidelijk aan de intensiteit.

Vóór de eerste 6 weken na de bevalling mag je nog niet beginnen met buikspieroefeningen.  Hou rekening met de rustperiode die je lichaam nodig heeft. De uitdagingen waarmee je lichaam tijdens de zwangerschap werd geconfronteerd zijn niet te onderschatten. 

Kom je er niet toe om je bekkenbodem en buikspieren te oefenen? Laat je begeleiden door een kinesist.


Hoe ga jij gezond je zwangerschap tegemoet?
 
Zwangerschapsincontinentie

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Dossier zwangerschap en geboorte

Info over zwangerschap, bevalling, en het leven met een nieuwe baby. Reken ook op Partena voor kraamzorg, kinderopvang, zwangerschapsverlof en babyvoordelen.

Ontvang de nieuwsbrief aanstaande ouders

Schrijf je in en ontvang interessante mails boordevol informatie om van jouw zwangerschap en de eerste levensjaren van je kind een onvergetelijke tijd te maken.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Meer over zwangerschap, geboorte en baby

Partena biedt voordelen en diensten voor jou en je baby, en regelt je moederschapsrust. Ontdek ook onze kinderopvang, en lees de info voor aanstaande ouders. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor