Advies

Tips voor sporters

Mag het voor jou iets meer zijn dan 30 minuten bewegen per dag aan matige intensiteit? Dan zijn de volgende tips handig.

Slimmer worden door... hardlopen

Als gevolg van intensieve lichamelijke inspanningen maken je hersencellen een enzym aan dat helpt bij de aanleg van nieuwe verbindingen tussen je hersencellen. Uit onderzoek blijkt dat door regelmatige fysieke inspanning je leerproces en geheugen beter gaan functioneren.

Duursporters blijven langer jong

Uit studies is gebleken dat duursporters langer jeugdig blijven dan mensen met een sedentair leven. Door het beoefenen van een duursport verslijten je lichaamscellen aanzienlijk minder snel. Levenslang doorgedreven sporten lijkt vooral een verjongend effect te hebben op de cellen van het hart- en vaatstelsel.

Supercompensatie

Na een intensieve, fysieke inspanning zijn je energievoorraden op en is je lichaam vermoeid. Tijd om te herstellen en te rusten. Je lichaam beschikt over de fantastische eigenschap zich te herstellen tot een eind boven je beginniveau. Dit om je beter te wapenen voor nieuwe inspanningen. 

Train je telkens na deze zogenaamde fase van supercompensatie, dan maak je vooruitgang. Indien je je rust niet respecteert, geef je al een trainingsprikkel gedurende deze herstelfase. Dit leidt tot overtraining en oververmoeidheid van je lichaam. Het resultaat zal dan ook zijn dat je eerder conditie gaat afbreken dan opbouwen. Voldoende rusten en je lichaam tijd geven om te herstellen is dus de boodschap.

Tapering

Tapering is het planmatig en stapsgewijs afbouwen van je training in de periode voor een wedstrijd of fysiek doel en wordt vooral uitgevoerd door duursporters. Rust is zeer belangrijk tijdens deze periode. Hierdoor krijgen je spieren de tijd om zich optimaal te herstellen en zo kun je uitgerust en in topvorm aan de wedstrijd beginnen. Op die manier kom je op het niveau waarop je optimaal kan presteren, ook wel pieken genoemd. De laatste 3 tot 4 dagen is het ook heel belangrijk een koolhydraatload in te lassen. Concreet betekent dit veel koolhydraten (deegwaren, aardappelen, bananen, rozijnen, ...) eten om scherp te staan en je doel te kunnen realiseren. 

Blessurepreventie

Aan de hand van een aantal eenvoudige oefeningen kun je je stabiliteit trainen en aan actieve blessurepreventie doen. Kinesitherapeuten gebruiken vaak stabiliteitstraining bij de revalidatie van verschillende letsels. Op deze manier worden de gewrichten terug klaargestoomd om de belasting aan te kunnen en de stabiliteit te herstellen.

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.


Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
 

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Trainingsmethodes

Trainingsmethodes

Blog 20 oktober 2015

Onderstaande trainingsmethodes komen ongeveer in elk trainingsschema wel ergens terug en hier kun je dan ook naar vragen in een fitnesscentrum of bij je trainer.

Warm op en stretch

Warm op en stretch

Blog 21 september 2015

Over opwarmen en stretchen vind je veel tegenstrijdige berichten. Sommigen vinden het nodig. Anderen vinden het onzin. In wat volgt lees je waarom het belangrijk is om voor elke lichaamsbeweging op te warmen en erna te stretchen.

Tips om meer te bewegen 

Tips om meer te bewegen 

Blog 24 november 2015

Ben je al overtuigd dat bewegen belangrijk is voor je gezondheid? Heb je jezelf misschien voorgenomen om in 2016 over te gaan tot actie? Ga eerst nog even bij jezelf na welke vorm van bewegen of welke sport bij jou past. In deze blog geven we jou nog een aantal praktische beweegtips mee.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor