Advies

Tips om incontinentie te beperken

Ongewenst urineverlies kan je hele leven ondermijnen. Hieronder vind je enkele tips om er mee om te gaan.

Houd een dagboekje bij

Wanneer je last hebt van ongewenst urineverlies, dan raden wij je aan om naar de huisarts te gaan om samen te zoeken naar de oorzaak en een doeltreffende behandeling. Noteer een paar dagen in een dagboekje wanneer en hoeveel je plast, wat je klachten zijn en hoeveel je drinkt. Neem dit boekje mee naar de dokter. 

Incontinentie kan in de meeste gevallen behandeld worden via fysiotherapie, met medicijnen of soms zelfs met een operatie. Jammer genoeg zijn er ook bepaalde vormen van incontinentie die niet te behandelen zijn.

Blaastraining

Bij sommige vormen van incontinentie is plastraining relevant. Bespreek dit zeker met je arts of fysiotherapeut.

Drink net wel veel

Vaak hebben we de neiging om minder te drinken zodat we minder moeten plassen. Bij klachten van incontinentie raden we aan om net wel veel water te drinken, en dit tot 1,5 liter per dag. De urine wordt daardoor minder geconcentreerd waardoor je blaas en huid minder beschadigd wordt. Door veel te drinken beperk je meteen ook de kans op blaasinfecties.

Spreid de vochtinname wel over de dag om uitdrogingsverschijnselen, urineproblemen en urineweginfecties te voorkomen. Drink 's avonds voor het slapengaan minder zodat je 's nachts minder moet opstaan en drink ook wat minder net voor bepaalde sociale activiteiten of uitstapjes.

Wees zuinig met koffie, thee en alcohol

Koffie, thee en alcohol zijn vochtafdrijvende middelen die bovendien de blaaswand kunnen irriteren.

Hetzelfde geldt ook voor energiedrankjes en voedingsmiddelen die cafeïne bevatten zoals chocolade. Bij alcohol heb je niet alleen het effect dat je nog meer moet plassen, maar ook dat het signaal naar je hersenen wordt verstoord. Hierdoor kan het zijn dat je niet meteen doorkrijgt wanneer je naar het toilet moet.

Vermijd tomaten

Tomaten bevatten zuren die de blaas kunnen irriteren. Dit geldt ook voor een aantal andere voedingsmiddelen, zoals citrusvruchten en frisdranken.

Beweeg voldoende

Lichamelijke activiteit voorkomt de ontspanning van de spieren. Je kunt perfect actief blijven met behulp van middelen tegen incontinentie. Er zijn bijvoorbeeld sportartikelen speciaal ontworpen voor mensen met incontinentieproblemen, zoals badmode met beschermende ondergoed voor volwassenen en kinderen.  

Wees voorzichtig als je je haast naar het toilet 

Pas op dat je niet valt terwijl je naar het toilet loopt. Plaats dus geen losse vloermatten of andere obstakels op de weg naar het toilet.

Beperk vezels in je dieet 

Voedingsvezels vind je terug in fruit, groenten en volkoren granen. Als je veel vezels eet, dan wordt de ontlasting zachter. Als je dus last hebt van incontinentie, eet je beter niet te veel vezels. 

 
Drink water

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Ontdek meer over Chronische ziekte

Incontinentie

Partena Gezondheidshop

Rubriek incontinentie

Incontinentie komt voor op alle leeftijden. Dankzij de juiste beschermingsproducten hoef je je geen zorgen te maken.

Krijg 30% korting op de aankoop van TENA en ABENA incontinentiemateriaal.

Ontdek onze producten

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Plastraining bij incontinentie

Plastraining bij incontinentie

Blog 1 oktober 2015

Het belangrijkste hulpmiddel bij inspannings- en aandrangsincontinentie is plastraining. Die bestaat uit verschillende oefeningen en kan vastgelegd worden in een dagboek. Zo breng je jouw plaspatroon volledig in kaart en kun je er controle over krijgen.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor