Blog

Tijd om die slaappillen écht aan de kant te schuiven

Nachtrust is een van de belangrijkste pijlers voor een goede gezondheid. Slaap versterkt je weerstand, verbetert je prestatievermogen en je bouwt er nieuwe energie mee op. Toch slaapt slechts één Belg op tien goed. Veel Belgen grijpen daarom naar slaappillen en dat is niet zonder gevaar. 

Als een roos

Met een eenvoudig klein pilletje kan je slapen als een roos. Dat is de opvatting van heel wat Belgen. Maar niets is minder waar. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat de slaapkwaliteit daalt door het gebruik van slaapmiddelen. Als je een slaappil neemt, geeft dat je geen natuurlijke en dus ook geen verkwikkende slaap. 

Bovendien raak je er snel aan gewend: al na vier weken heeft de medicatie geen enkel fysiek effect meer. Daarnaast zijn slaappillen erg verslavend. Ervan afkicken is aartsmoeilijk.

Ik verwijs dikwijls naar wat ik de “slaapparadox” noem: enerzijds weten we hoe belangrijk slaap is voor onze gezondheid en ons algemeen welzijn, anderzijds geven we nog veel te weinig prioriteit een het belang van slapen in onze levenshiërarchie. We slapen doorgaans te weinig en/of niet kwaliteitsvol en in de plaats meer evenwicht te brengen in onze slaap-waakcyclus, denken we nog te vaak dat een slaap- of kalmeerpil de oplossing zal bieden.
Dr. Inge Declercq, neuroloog en slaapspecialist

Placebo-effect

Nog een belangrijke reden om deze wondermiddeltjes uit het medicijnenkastje te bannen: slaappillen hebben een placebo-effect. De helft van de werking ervan speelt zich louter af in ons hoofd. We denken sneller te zullen slapen, maar dat strookt niet met de realiteit. Waarom dan zo veel betalen voor pillen die maar voor de helft werken, je gezondheid schaden en  en bovendien slechts 4 weken effectief hun nut bewijzen?

Langdurig gebruik van slaappillen leidt alleen maar tot meer problemen. Tel maar op. Ze zijn duur, de slaapkwaliteit is ondermaats en er ontstaat gewenning, ze tasten je geheugen en concentratie aan. Hoog tijd dus om ze eindelijk eens echt aan de kant te schuiven. Want slaappillen zijn te veel ingebed in onze maatschappij terwijl er heel wat alternatieven voorhanden zijn.

Learn to sleep

Slaapmedicatie is slecht voor je gezondheid, erg verslavend en in veel gevallen geeft de werking niet het gewenste resultaat. In plaats van pillen te slikken denken we beter aan alternatieven zoals slaaptrainingen!
Dr. Inge Declercq, neuroloog en slaapspecialist
Kamp je met slaapproblemen, praat erover met je huisdokter en/of een slaapspecialist. In veel gevallen zal die je informeren over de mogelijkheden voor slaaponderzoek en slaaptherapie in de buurt. Slaaptherapie vergt heel wat inspanning, het is als het ware een heropvoeding in slapen, maar het biedt snel resultaat en rendeert  op lange termijn. 
 
Slaaptherapie wordt inmiddels beschouwd als de eerstelijnsbehandeling voor slaapproblemen. Dat wil zeggen dat het de behandeling is die in eerste instantie voor slaapproblemen zou moeten gestart worden en de meeste resultaten biedt.

Zo stop je met schaapjes tellen

Goed slapen is voor een groot deel de juiste gewoontes aanleren: vaste bedtijden aanhouden, schermgebruik aanpassen, sporten, … Partena Ziekenfonds zet 5 aanbevelingen op rij om beter de slaap te vatten: 

  1. Vermijd alcohol en sigaretten ’s avonds voor het slapengaan, en blijf uit de buurt van (zwarte of groene) thee en koffie vanaf 15 uur.
  2. Het blauwe licht van smartphones en tv-, en computerschermen onderdrukt de productie van het slaaphormoon melatonine en activeert je geest. Leg je digitale toestellen twee uur voordat je wilt indommelen aan de kant. 
  3. Creëer een eigen slaapritme: ga elke dag zoveel mogelijk slapen rond hetzelfde uur en sta ook rond dezelfde tijd weer op.
  4. Word je ’s nachts wakker, blijf dan niet liggen woelen. Ga elders iets rustigs en slaapverwekkend doen bij gedempt licht en keer na twintig minuutjes terug om weer te gaan slapen.
  5. Probeer een slaaptherapie. Partena ziekenfonds betaalt je een deel terug.

Gezonder slapen, beter leven

Levens- en slaapkwaliteit zijn nauw met elkaar verbonden. Een gezonde slaap bevordert de concentratie en verhoogt je weerstand tegen infecties. Een goede matras en het juiste hoofdkussen bezorgen je een ontspannen en gezonde nachtrust waarbij je rug- en nekwervels de tijd krijgen om te recupereren. 

Maar hoe kies je een matras op maat? Partena geeft je de kans om een Sanapur testkussen en/of testmatras 14 dagen lang vrijblijvend uit te proberen. Dit is de gemiddelde tijd die je nodig hebt om te wennen aan een houdingscorrectie. Bij aankoop van een Sanapur kussen en/of matras krijg je als lid van Partena Ziekenfonds 30% korting.

 
Slaappillen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Slaaptips voor pubers

Slaaptips voor pubers

Blog 3 maart 2017

Pubers die laat naar bed gaan en in het weekend tot ‘s middags blijven slapen, een gedrag waaraan veel ouders zich ergeren. Waarom hebben pubers nu zoveel slaap nodig? De reden voor dit slaapgedrag is niet wat je zou verwachten. Kom het hieronder te weten!

Slapen, een onderschat fenomeen

Slapen, een onderschat fenomeen

Blog 1 december 2015

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor