Blog

Welke soorten suiker bestaan er?

Suikers behoren tot de familie van de koolhydraten. Maar de ene suiker is de andere niet. Welke soorten suikers bestaan er? Wat zijn snelle en trage suikers? En wat is het verschil tussen suiker en suikers? 

Wat is suiker?

Suiker in al zijn vormen – poeder of klontjes, biet- of rietsuiker, witte of bruine – is een vertrouwd ingrediënt dat we gebruiken om eetwaren een zoete smaak te geven. Suiker heeft ook een invloed op de textuur en de kleur van voedingsstoffen. De wetenschappelijke naam van suiker is sacharose, een voedingsstof die behoort tot de familie van de koolhydraten.

Wat zijn suikers?

Suikers, of koolhydraten zijn voedingsstoffen die we dagelijks gebruiken. Ze leveren, net zoals eiwitten en vetstoffen, calorieën aan ons lichaam. Koolhydraten zijn onze belangrijkste energiebron. Ze bestaan uit een basiseenheid, glucose, die door de cellen van ons lichaam wordt gebruikt. In de natuur is de glucose-eenheid gebonden aan andere eenheden, zoals fructose of galactose. Samen vormen ze:

  • sacharose (glucose + fructose), ofwel suiker
  • lactose (glucose + galactose), te vinden in melk
  • maltose (glucose + glucose) 
De glucose-eenheden groeperen zich ook in lange ketens om zetmeel te vormen.

Enkelvoudige en complexe koolhydraten: een kwestie van formaat

Hoewel ze evenveel calorieën leveren (4 kcal per gram) worden koolhydraten naar grootte ingedeeld in enkelvoudige en complexe koolhydraten:

  • Enkelvoudige koolhydraten of ‘suikers’ zijn kleine moleculen die uit een of twee eenheden bestaan. Ze komen van nature voor in voedingsmiddelen zoals fruit, honing of zuivelproducten (fructose, glucose, sacharose, lactose). Ze worden ook toegevoegd aan producten voor hun zoete smaak (sacharose, glucosestroop, glucose-fructosestroop). Soms worden ze gebruikt om de houdbaarheid te verlengen (bijvoorbeeld in confituur) of voor hun effect op de textuur of de kleur van producten (zoals in koekjes).
  • Complexe koolhydraten zijn grote moleculen, die bestaan uit ketens van tientallen tot zelfs duizenden glucose-eenheden. Zetmeel is het meest voorkomende en bekendste type. Deze koolhydraten zijn vooral te vinden in granen (tarwe, rijst, gerst, maïs …), knollen (aardappel, aardpeer …) en peulvruchten (linzen, bonen, erwten …).

Snelle en trage suikers

Vroeger werd er vaak een onderscheid gemaakt tussen ‘snelle suikers’ en ‘trage suikers’. Complexe koolhydraten behoorden dan tot de ‘trage’ groep, omdat ze langzaam worden opgenomen in het bloed, en enkelvoudige koolhydraten tot de ‘snelle’ groep. Die begrippen zijn vandaag echter niet langer actueel. 

Verschillende studies hebben immers aangetoond dat de stijging van de bloedsuikerspiegel afhankelijk is van meerdere factoren en niet enkel van de aard van de ingenomen koolhydraten. Zo doet aardappelpuree de bloedsuikerspiegel sneller stijgen dan aardappelsalade en geeft goed gaar gekookte pasta een snellere stijging dan al dente gekookte pasta.

Om te onthouden

  • Het begrip ‘suiker’ is voorbehouden voor sacharose of tafelsuiker. 
  • Het begrip ‘suikers’ staat voor alle enkelvoudige koolhydraten (sacharose, fructose, lactose enz.) in onze voedingswaren. ‘Zichtbare’ suikers zitten bijvoorbeeld in snoep, confituur, honing, tafelsuiker enz. en zijn dus makkelijk te herkennen. ‘Verborgen' suikers zijn echter verstopt in tal van verwerkte producten, zoals bereide maaltijden, sauzen, dranken, zuiveldesserts enz., waarvan je misschien niet zou denken dat ze suiker bevatten.
  • Je lichaam heeft suikers nodig om te kunnen functioneren. Kies wel voor de juiste suikers en de correcte hoeveelheid.

Bronnen

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Leren over suiker

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor