Blog

Wat doet suiker met je hongergevoel?

Heb je na de maaltijd geen gevoel van verzadiging, dan grijp je tussendoor sneller naar suikerrijke snacks. Kiezen voor de juiste koolhydraten helpt je hongergevoel beter onder controle te houden, en gaat een zogenaamde 'suikerverslaving' tegen.  

Bloedsuikerspiegel in balans

Tijdens de vertering worden de koolhydraten uit je voedsel, met name de suikers, omgezet in glucose. Die glucose komt in het bloed terecht. De concentratie van glucose in het bloed wordt de bloedsuikerspiegel genoemd. 

De bloedsuikerspiegel stijgt 1 tot 2 uur nadat je koolhydraten gegeten hebt, en keert gedurende de volgende 2 uur terug naar de uitgangswaarde dankzij de werking van het hormoon insuline, dat de bloedsuikerspiegel regelt. 

Pieken en dalen

Suikers komen van nature snel in de bloedbaan terecht en doen je bloedsuikerspiegel snel stijgen, vooral wanneer het product dat de suikers bevat, vloeibaar is (frisdank bijvoorbeeld). 

Een bloedsuikerpiek veroorzaakt een insulinepiek, die op zijn beurt de bloedsuikerspiegel brutaal doet dalen, soms met hypoglycemie tot gevolg. Dat verklaart waarom suikerrijke snacks je zo snel een energiek gevoel geven. Maar tegelijk waarom je hongergevoel na korte tijd weer even hevig terugkeert, soms met eetbuien tot gevolg. Het is de oorzaak van wat men in de volksmond soms 'suikerverslaving' noemt.

Je hongergevoel beheersen

Omgekeerd zal voedsel met langzaam verteerbare koolhydraten je hongergevoel veel langer onderdrukken. Wil je je hongergevoel beter beheersen, bekijk dan je maaltijden kritisch in hun geheel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maaltijden met een totale lage glycemische index (die de bloedsuikerspiegel niet plots doen stijgen) de hongersignalen langdurig verminderen, en op die manier ook je energie-inname in de uren na de maaltijd beperken.

Bronnen

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Wat doet suiker met je eetlust?

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Hongergevoel en verzadiging

Hongergevoel en verzadiging

Blog 18 mei 2016

Het geheim om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt? Luisteren naar  je lichaam! Herken het verschil tussen hongergevoel en trek in snacks. En kies voor maaltijden met een gezond gevoel van verzadiging.

Welke soorten suiker bestaan er?

Welke soorten suiker bestaan er?

Blog 18 mei 2016

Suikers behoren tot de familie van de koolhydraten. Maar de ene suiker is de andere niet. Welke soorten suikers bestaan er? Wat zijn snelle en trage suikers? En wat is het verschil tussen suiker en suikers? 

Minder suiker eten: hoe doe je dat?

Minder suiker eten: hoe doe je dat?

Blog 18 mei 2016

'Afkicken' van suiker, of beter: minder toegevoegde suiker eten is makkelijker dan je denkt. De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om op een gezonde manier je eetgewoonten aan te passen. Zo grijp je minder snel naar suikerrijke snacks.

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor