Blog

Hoe kan je slapeloosheid vermijden? 5 tips! 

Je kunt de slaap niet vatten ook al ben je doodmoe? Je wilt graag slapen maar eens je in bed ligt, ben je klaarwakker? Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem. Maar liefst 20% van de Belgen lijdt eraan. Hieronder vind je tips om slapeloosheid te vermijden.

5 tips tegen slapeloosheid

  1. Regelmaat van je slaappatroon

    Een van de belangrijkste elementen om een goede nachtrust te garanderen is een regelmatig slaappatroon. Dat betekent dat je op ongeveer dezelfde tijdstippen gaat slapen en opstaat. Ook in het weekend. Uit onderzoek blijkt dat mensen die uitslapen vaak een slechtere kwaliteit van nachtrust hebben dan mensen die het met minder slaap doen. Lang slapen verstoort het bioritme en ontregelt de hersenfuncties. We onthouden: ochtendstond heeft dus goud in de mond!
  2. De juiste temperatuur in de slaapkamer  

    Niet te koud, niet te warm is hier de boodschap. De ideale slaapkamer heeft een temperatuur tussen de 16 en de 20 graden. Uiteraard is de ideale temperatuur persoonsgebonden. Zorg er ook voor dat je kamer genoeg verlucht wordt, zodat er voldoende zuurstof aanwezig is. Tenslotte zijn een goed bed met een deftige lattenbodem en een comfortabele matras een echte must.
  3. Ban elektronische toestellen 

    Laat ‘s avonds die smartphone, tablet of laptop in bed achterwege. Het blauwe licht van het scherm verstoort de aanmaak van melatonine. Dit hormoon laat aan je lichaam weten dat het zijn dagtaak stop mag zetten en zich voorbereiden op de nacht. Doordat je ‘s avonds in je bed nog ligt te whatsapp’en, wordt de productie van melatonine onderbroken en word jij bijgevolg weer wakker. Als je echt nog op je smartphone wilt tokkelen of e-mails moet versturen, installeer dan een applicatie zoals Flux. Deze filtert het blauwe licht. Het resultaat is dat je een oranje scherm voor je hebt. Ook een klok op je nachtkastje is niet aan te raden. De uren voorbij zien tikken zorgt voor extra ergernis. 
  4. De juiste voeding en beweging

    Overdag bewegen bevordert je slaapkwaliteit ‘s nachts. Het is heus niet onmogelijk om wat tijd vrij te maken om te sporten. Integreer het desnoods in je andere dagactiviteiten. Zo kun je er een gewoonte van maken om met de fiets naar het werk te gaan of boodschappen te doen. Ook een leuke avondwandeling kan wonderen doen. Neem zeker geen te zware maaltijd voor je onder de wol kruipt. 
  5. Maak je hoofd leeg

    De grootste boosdoener die je ‘s nachts soms wakker houdt zijn je hersenspinsels. Maak daarom je hoofd leeg. Dit kan je doen door te bewegen of door ’s nachts even op te staan om je gedachten te verzetten. Probeer ook zeker zwaar-emotionele gesprekken voor het slapengaan te vermijden. Zo zorg je ervoor dat je niet de hele nacht ligt te piekeren.

Meer lezen?

Download onze infogids met meer gezonde slaaptips.


Download de gids

Terugbetaling slaaptherapie

Wil je je slaapproblemen aanpakken en adviseert je arts een slaaponderzoek? Partena Ziekenfonds biedt een terugbetaling voor slaaptherapie.

Slapeloosheid, heb jij moeite om de slaap te vaten?
 
Tips tegen slapeloosheid
Test-je-hoofdkussen

Partena Gezondheidshop

Test je hoofdkussen uit

Een juist kussen vinden is niet makkelijk. Partena geeft je raad over welk kussen ideaal is. Bovendien geven we je de kans om een testkussen 14 dagen lang uit te proberen. Zo weet je zeker of het kussen bij je past! Is het toch niet ideaal, dan kan je het na 2 weken terugbezorgen.

Meer informatie

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen

Je huis opruimen: tips op weg naar proper wonen

Blog 20 januari 2016

Opgeruimd staat netjes! Een schone, nette omgeving brengt jou én je huisgenoten tot rust. Bij sommigen zit regelmatig poetsen gebeiteld in hun weekprogramma. Voor alle anderen geven we met plezier enkele handige tips mee! Want iedereen vraagt zich wel af waar ze in hemelsnaam moeten beginnen bij het opruimen van hun huis.

Slapen, een onderschat fenomeen

Slapen, een onderschat fenomeen

Blog 1 december 2015

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor