Advies

Buikademhaling

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.

Voel je je wat gespannen, leg dan eventjes al je werk naast je neer en neem een paar minuutjes de tijd om tot rust te komen via je ademhaling. Buikademhaling is namelijk een eenvoudige en efficiënte manier om alle spanning in nek en schouders los te laten. De buikademhaling wordt soms ook de natuurlijke ademhaling of middenrif ademhaling genoemd.

Bij de buik ademhaling zet de buik uit bij het inademen. De longen, met name de onderkant van de longen, vullen zich met lucht. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de buik gaat weer terug naar zijn positie. 

Dit doe je in een paar stappen:

  1. Ga gemakkelijk zitten of liggen.
  2. Ogen open of dicht, dat kies je zelf.
  3. Richt je aandacht op je buik. Leg je handen op je buik.
  4. Adem diep in via de neus. Voel hoe je buik op gaat. 
  5. Adem uit via de mond. Voel hoe je buik weer neer gaat. 
  6. De uitademing duurt net iets langer dan de inademing. 
  7. Concentreer je niet langer meer op hoe je ademt, maar voel gewoon je buik op en neer gaan, op en neer, ... 

Doe dit een vijftal minuutjes. Je kunt dit elke dag oefenen. Na een tijdje leg je je handen niet meer op je buik en kun je de oefening gewoon toepassen tijdens je dagelijkse activiteiten.

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
 
Buikademhaling

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Gelaatsyoga

Gelaatsyoga

Blog 29 november 2015

Gelaatsyoga is gemakkelijk toe te passen, het werkt heel ontspannend en als leuk extraatje is het een natuurlijke antirimpelbehandeling. Wij geven je graag een aantal tips. 

Massagetips

Massagetips

Blog 27 augustus 2015

Een massage zorgt voor het vrijkomen van het hormoon oxytocine. Dat zorgt ervoor dat je het lekker warm krijgt én dat je beter bestand bent tegen stress. We geven je een aantal eenvoudige massagetechnieken die je alvast op jezelf kunt toepassen. 

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Blog 15 oktober 2015

Bewegingsvormen zoals Tai chi, NIA, yoga en mindful movements laten je bewegen met je lichaam en je geest. Body & mind bewegingsvormen schenken aandacht aan beide en zijn erop gericht om lichaam en geest in harmonie te brengen.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor