Blog

Over suiker: juist of fout?

Is agavesiroop gezonder dan suiker? Moet je helemaal stoppen met suiker eten om gezond te zijn? En hoeveel suiker zit er in een blikje limonade? 4x juist of fout over suiker: test jezelf!

Juist of fout? 

  • Agavesiroop is gezonder dan bietsuiker. 
  • Stevia is een natuurlijke suiker. 
  • Je moet alle suikers beperken in je eetpatroon. 
  • Een blikje limonade of fruitsap van 33 cl bevat ongeveer 35 g suiker.

Oplossingen

Agavesiroop is gezonder dan bietsuiker: FOUT

Agavesiroop is helemaal geen laagcalorische suiker. Het product levert 3,5 kcal/g, tegenover 4 kcal/g voor biet- of rietsuiker. Bovendien is agavesiroop rijk aan fructose, dat in ons lichaam makkelijk wordt omgezet in vet, en zo het risico op hart- en vaatziekten kan vergroten. Eet er dus niet te veel van!

Stevia is een natuurlijke suiker: FOUT

Stevia is geen suiker, maar een plant waarvan uit de bladeren een zoetstof van natuurlijke oorsprong wordt gewonnen: de steviolglycosiden. Die hebben een zoetkracht die 200 tot 300 keer groter is dan die van suiker (sacharose)! Bovendien leveren ze geen calorieën.

Je moet alle suikers beperken in je eetpatroon: FOUT

De aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) hebben geen betrekking op de suikers die van nature aanwezig zijn in fruit en groenten en in de natuurversies van zuivelproducten. Van die producten hoef je dus niet minder te eten: probeer ze in elke maaltijd te verwerken.

De suikers waarvan je wel best minder eet, zijn de monosachariden (glucose, fructose) en disachariden (sacharose of tafelsuiker), die door de fabrikant of de consument aan voedingsproducten en bereidingen worden toegevoegd, en de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, fruitsappen en fruitsappen op basis van concentraten.

Een blikje limonade of fruitsap van 33 cl bevat ongeveer 35 g suiker: JUIST

Dat komt overeen met 6 suikerklontjes en een calorie-inname van 140 kcal! Drink liever water, dat geen suiker bevat , de dorst lest en dus de beste keuze is.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Suiker weetjes

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Welke soorten suiker bestaan er?

Welke soorten suiker bestaan er?

Blog 18 mei 2016

Suikers behoren tot de familie van de koolhydraten. Maar de ene suiker is de andere niet. Welke soorten suikers bestaan er? Wat zijn snelle en trage suikers? En wat is het verschil tussen suiker en suikers? 

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor