Blog

Minder suiker eten: hoe doe je dat?

'Afkicken' van suiker, of beter: minder toegevoegde suiker eten is makkelijker dan je denkt. De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om op een gezonde manier je eetgewoonten aan te passen. Zo grijp je minder snel naar suikerrijke snacks.

Met het oog op een beter voedingsevenwicht adviseren de voedingsexperts om de toegevoegde suikers te beperken en om meer goede (complexe) koolhydraten te verbruiken, zodat je niet te vet eet.

50 tot 55 procent koolhydraten

Ideale energie-inname:

  • Koolhydraten: 50 tot 55% van je dagelijkse energie-inname
  • Eiwitten: ongeveer 10%
  • Lipiden (vetstoffen): maximaal 30-35%

Maar dit evenwicht bereiken we zelden...

In België zijn koolhydraten gemiddeld goed voor 45% van de dagelijkse energie-inname, wat dus minder is dan de aanbevolen 50-55%. Suikers bedragen dan weer 20% van de dagelijkse energie-inname, meer dan het aanbevolen maximum van 10%. We moeten dus proberen om onze suikerinname te verminderen, zonder ze volledig te schrappen.

Welke producten kies je?

De keuze en de bereiding van de voedingsmiddelen is belangrijk. Het is niet de bedoeling om suikers te vervangen door vetten, die calorierijker zijn en die we vaak al te veel eten. Om je voeding weer in balans te brengen en je eetlust onder controle te krijgen, geef je beter voorrang aan:
  • complexe koolhydraten: sterk aanwezig in zetmeelhoudende producten of volle granen. Ze leveren evenveel energie als suikers (4 kcal/g) maar worden langzamer verteerd en maken een betere beheersing van de honger mogelijk. Ze vermijden de piek en plotse daling van de bloedsuikerspiegel die eetaanvallen kan veroorzaken.
  • vezels: te vinden in fruit, groenten, peulvruchten (gewone bonen, tuinbonen, erwten, linzen) en producten op basis van volle granen (volkorenbrood, volle ontbijtgranen enzovoort). Hoewel ze tal van gezondheidsvoordelen hebben en ook kunnen helpen om het hongergevoel tegen te gaan, eten we te weinig vezels.

Beperk toegevoegde suikers

Een eenvoudige maatregel om minder suikers te eten is om alle producten met toegevoegde suikers te beperken, zoals suikerhoudende dranken, koekjes, snoep of bereide maaltijden

De noodzakelijke suikers haal je beter uit voedingsmiddelen die van nature suiker bevatten zoals fruit, melk en (niet of weinig gesuikerde) zuivelproducten. Zij hebben het voordeel dat ze ook andere essentiële voedingsstoffen leveren, zoals vitaminen en calcium.

Bijvoorbeeld:
  • een blikje frisdrank vervangen door een glas water scheelt zes suikerklontjes en lege calorieën (calorieën zonder nuttige voedingsstoffen)
  • een plakje cake vervangen door een sneetje volkorenbrood met rauwkost en ham scheelt een suikerklontje. Bovendien verhoogt het de inname van complexe koolhydraten met ongeveer acht gram en de vezelinname met twee gram, waardoor het hongergevoel langer uitblijft.

Om te onthouden…

Om je eetlust onder controle te houden, eet je:
  • zetmeelhoudende of graanproducten bij elke maaltijd, bij voorkeur volle granen (bijvoorbeeld volkorenbrood, volle ontbijtgranen, aardappelen, pasta van volkorenmeel…) 
  • zoete (en/of vette) producten zoals cake, koekjes, snoep, chocolade... : maar af en toe, en met mate.

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Minder toegevoegde suikers eten

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Wat doet suiker met je hongergevoel?

Wat doet suiker met je hongergevoel?

Blog 18 mei 2016

Heb je na de maaltijd geen gevoel van verzadiging, dan grijp je tussendoor sneller naar suikerrijke snacks. Kiezen voor de juiste koolhydraten helpt je hongergevoel beter onder controle te houden, en gaat een zogenaamde 'suikerverslaving' tegen.  

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor