Blog

Meer bewegen doet gezonder eten

Regelmatig bewegen remt je hongergevoel, en helpt je om minder snel naar ongezonde snacks met veel suiker te grijpen. Daarnaast is sport goed voor je humeur en gaat het verveling tegen. 

Meer bewegen in je dagelijkse leven

Meer bewegen hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan aan sporten. Je kunt net zo goed wandelen, de trap nemen, dansen, met een bal spelen, klussen, tuinieren … en uiteraard sporten.

De voordelen van beweging 

  • Het is goed voor je conditie omdat het je spierkracht, lenigheid, coördinatie en houding verbetert.
  • Het houdt je fit, want maakt je beter bestand tegen vermoeidheid, vermindert angstgevoelens, verbetert de kwaliteit van je slaap, en helpt je te ontspannen.
  • Het beschermt je gezondheid, door het risico op bepaalde aandoeningen te verminderen en overgewicht te bestrijden.

Meer bewegen geeft minder trek in snacks

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt, en heeft een positief effect op je energiebalans (calorieverbruik versus calorie-inname). Daarnaast helpt het om de trek in ongezonde tussendoortjes onder controle te houden. 

Een gezonde ontspanning en afleiding

Voortdurend ongezonde of suikerrijke snacks eten kan veel oorzaken hebben: onvoldoende, onevenwichtige en slecht over de dag verspreide voeding, maar ook verveling, stress, angst of de behoefte aan emotionele compensatie. Sporten of regelmatig bewegen kan het verlangen om te snoepen intomen door op die factoren in te werken. 

Bewegen houdt je bezig met iets dat evenveel plezier geeft als een koekje of chocolade. Het kan je sociale leven verrijken, en geeft je de kans om met vrienden af te spreken of iets leuks te doen met het hele gezin. 

Ook je zelfvertrouwen en lichaamsbeeld hebben er baat bij: meer bewegen helpt je stress te verwerken en helpt je te ontspannen. Allemaal dingen die je aandacht afleiden van ongezonde snacks, en ervoor zorgen dat je je minder makkelijk laat meeslepen in eetbuien.

Bronnen

TIP ! Weet dat Partena je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
 
gezond bewegen en eten

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor