Advies

Massagetips

Een massage zorgt voor het vrijkomen van het hormoon oxytocine. Dat zorgt ervoor dat je het lekker warm krijgt én dat je beter bestand bent tegen stress. We geven je een aantal eenvoudige massagetechnieken die je alvast op jezelf kunt toepassen. 

Heb je niemand ‘bij de hand’ voor een ontspannende massage? Hieronder vind je een aantal eenvoudige massagetechnieken die je op jezelf kan gebruiken. Kies om te beginnen een rustige plaats uit en geniet van een ‘automassage’! 

Vóór de massage

  • Zet rustige muziek op
  • Kies een goede massage-olie die bij je past: arnica, calendula, lavendel, ... 
  • Draag losse kledij
  • Neem een half uur voor de massage geen stevige maaltijd meer
  • Stretch je handen: wrijf ze over elkaar, schud ze, beweeg ze een paar keer naar links, daarna naar rechts

Masseer je handen

Dompel je handen in een kom warm water met zeep (warm, niet heet). Masseer zachtjes je handpalmen door met je duim over je hele handpalm te drukken. Knijp daarna zacht met duim en wijsvinger in elke vinger, van je handpalm naar je vingertop toe. Spoel en droog je handen.

Masseer je hoofdhuid

Doe alsof je je haar wast. Masseer met gekromde vingers de hoofdhuid van het achterhoofd en de zijkanten van het hoofd. Doe dit enkele keren. Laat je aandacht volledig meegaan met je masserende handen.

Masseer je nek

Strijk voorverwarmde olie over je nek en schouders. Herhaal deze bewegingen enkele keren. Plaats je wijsvinger en duim op de haargrens achterop je hoofd. Kneed de spieren van boven naar beneden. Buig het hoofd daarna lichtjes voorover en kneed met je hele hand de spieren in je nek. Doe dit opnieuw van boven naar beneden.

Masseer je buik

Neem voorverwarmde olie en strijk dit gelijkmatig en ritmisch open over je hele buik. Plaats een hand aan de ene zijde van je buik en je andere hand aan de andere zijde van je buik. Beweeg met lichte druk beide handen in tegenovergestelde richting. Herhaal en schuif geleidelijk naar je borst toe. Maak zachte draaibewegingen met je volle handen over je hele buik. Herhaal een paar keer.

Masseer je voeten

Warm je ene voet op door over de hele voet te strijken met volle handen. Gebruik hiervoor voorverwarmde olie. Masseer je voet stevig met wrijfbewegingen. Maak daarna met je duim kleine drukkende draaibewegingen over je voetzool. Plaats je twee handen rond je voet en breng je handen zachtjes naar elkaar toe, alsof je je voet wringt. Beweeg teen per teen zachtjes naar voor en naar achter en draai in kleine bewegingen in beide richtingen rond. Sluit af door lichtjes te trekken aan iedere teen. Herhaal alle bewegingen bij je andere voet.

Na de massage

  1. Sta rechtop en adem diep in. Terwijl je langzaam uitademt, overloop je met beide handen je lichaam, van top tot teen.  Herhaal tweemaal. 

  2. Spoel de handen en armen af na de massage. 

  3. Na de massage, drink voldoende water op kamertemperatuur of kruidenthee. 
  4. Na de massage, vermijd koffie, alcohol of chocolade. 

Let op voor massages tijdens de zwangerschap. Oefen geen aanhoudende druk uit op de buik en onderrug. Sommige massage-oliën  zijn niet aanbevolen voor zwangere vrouwen, vraag daarom eerst raad aan uw arts, verloskundige of gynaecoloog. 


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Massagetips

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Blog 15 oktober 2015

Bewegingsvormen zoals Tai chi, NIA, yoga en mindful movements laten je bewegen met je lichaam en je geest. Body & mind bewegingsvormen schenken aandacht aan beide en zijn erop gericht om lichaam en geest in harmonie te brengen.

Gelaatsyoga

Gelaatsyoga

Blog 29 november 2015

Gelaatsyoga is gemakkelijk toe te passen, het werkt heel ontspannend en als leuk extraatje is het een natuurlijke antirimpelbehandeling. Wij geven je graag een aantal tips. 

Buikademhaling

Buikademhaling

Blog 12 september 2015

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor