Blog

Laat je kind bewegen!

Bewegen betekent niet alleen naar de sportclub gaan. Ook actief zijn en spelen kunnen bijdragen tot de aanbevolen portie beweging.

Peuters en kleuters (1,5 tot 6 jaar) bewegen best zo'n 3 uur per dag, inclusief licht intensief bewegen.  

Kinderen van 6 tot 18 jaar zouden minstens 1 uur per dag moeten bewegen voor een optimale gezondheid. Dat hoeft niet 1 uur aan een stuk te zijn, maar kan ook in stukjes van minstens 10 minuten opgebouwd worden.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Gevarieerd en voldoende bewegen helpt je kind om...

  • ...vaardigheden te ontwikkelen (zoals lopen, werpen, springen, …)
  • ...de conditie te verbeteren
  • ...sterke botten en spieren te ontwikkelen
  • ...evenwicht en coördinatie te verbeteren
  • ...lenigheid te ontwikkelen en te onderhouden
  • ...nieuwe vriendjes te maken
  • ...respect en begrip voor anderen te hebben
  • ...positief ingesteld te zijn
  • ...succeservaring op te doen
  • ...de concentratie te verbeteren
  • ...goed te presteren op school
  • ...zich goed te voelen
  • ...zich te ontspannen en plezier te hebben

Geef je kind een duwtje in de rug

  • Bewegen kan ook tijdens de gewone dagelijkse bezigheden in en rond het huis plaatsvinden: spelen, ravotten, even naar het pleintje of samen huishoudelijk klussen aanpakken, ... Betrek je kinderen erbij.
  • Beperk de tv- en computertijd van je kind. 
  • Maak tijd om samen gevarieerd te bewegen: ga naar het (speel)bos, ga wandelen, doe een fietstochtje, laat de hond uit, 
  • Wees een rolmodel. Als kinderen zien dat hun ouders graag bewegen, zijn ze meer geneigd om dat ook zelf te doen.
  • Neem de fiets of ga te voet. Vervang verplaatsingen die je met de wagen doet zoveel mogelijk door actieve beweegmomenten.
  • Laat je kind deelnemen aan georganiseerde sport- en spelmomenten. Laat je kind ontdekken wat hem/haar het meest aanspreekt. De eindbeslissing is aan je kind.
  • Zorg voor het nodige beweegmateriaal thuis: ballen, een fiets, springtouw, ...

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
 
Bewegen en kinderen

Gerelateerde categorieën

Dossier kinderen en jongeren

Heb jij een baby, peuter, kleuter, kind of tiener in huis? Bekijk onze info en voordelen voor ouders.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Veilig op de fiets

Veilig op de fiets

Blog 9 november 2015

Het is als automobilist opletten geblazen voor fietsers op de weg. Omgekeerd telt dit natuurlijk ook. Ondanks de vele campagnes zijn nog steeds 8 tot 9% van de dodelijke verkeersslachtoffers fietsers.

Thuis bewegen

Thuis bewegen

Blog 3 september 2015

Geen tijd om naar een fitnessclub of sportvereniging te gaan? Geen nood, er bestaan tal van eenvoudige oefeningen voor thuis. Het belangrijkste is dat je oefeningen kiest die je graag doet.

Leer je kind alles eten

Leer je kind alles eten

Blog 22 september 2015

Dat kinderen hun neus optrekken voor bepaalde voedingsmiddelen is niets nieuws. Dat betekent echter niet dat je kroost niet kan wennen aan nieuwe smaken. Met de juiste tips kun je je kind namelijk van alles leren eten!

Ontdek meer over kinderen en jongeren

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor