Blog

Kinderen in het lager slapen best de klok rond

Kinderen tussen 3 en 5 jaar slapen best tussen de 10 en 13u. Ook tot 12 jaar is een nachtrust tot 12u aanbevolen om gedrags- en leerstoornissen te voorkomen. Dat blijkt uit een grootschalige studie van de American Academy of Sleep Medicine.

Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Om die vraag te beantwoorden, hielden de onderzoekers 864 relevante studies tegen het licht. Op basis daarvan formuleerden ze een aantal aanbevelingen die vastleggen hoeveel slaap een kind nu echt nodig heeft om van een gezonde nachtrust te kunnen spreken. Kinderen tussen 3 en 5 jaar oud slapen best tussen de 10 en 13u. Maar ook voor kinderen tot 12 jaar is nog altijd 9u tot idealiter 12u slaap aanbevolen. Pas als een kind naar de middelbare school gaat, volstaat 8 à 10u slaap. 

Leer- en gedragsstoornissen voorkomen

Slaapt een kind minder dan die aanbevolen nachtrust? Dan loopt het een groter risico op leer-, concentratie- en gedragsstoornissen. Daarnaast raden de onderzoekers ook aan om alle tv- en andere schermen een halfuur voor het slapengaan uit te schakelen. Kort voor bedtijd tv-kijken of zitten tokkelen op de tablet kan de slaap namelijk verstoren. 

Meer info!

Ontdek onze brochure Ik wil slapen.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Slaapritme kind

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Hoeveel water moet een kind drinken

Hoeveel water moet een kind drinken

Blog 1 juni 2017

Kinderen hebben meer water nodig dan volwassenen. Hun lichaam is nog in volle groei en teert daarbij vooral op water, waaruit hun lichaam voor 60% bestaat. Maar kinderen ervaren nauwelijks dorst. Daarom is het belangrijk ze daarin bij te staan en de kinderen geregeld water te laten drinken zodat ze voldoende hydrateren. En natuurlijk is water drinken beter dan zogezegd gezonde light en zero drankjes.

Hoe kan je je kroost ondersteunen tijdens de examens?

Hoe kan je je kroost ondersteunen tijdens de examens?

Blog 17 mei 2017

De examens komen er weer aan. Bij je kroost zorgt dit waarschijnlijk voor heel wat examenstress. Vaak gaat dit gepaard met slechte gewoontes zoals ongezond eten, weinig slapen en veel stilzitten. Als ouder is het niet altijd makkelijk om je kroost doorheen deze zware examens te zien worstelen. Daarom hebben wij de beste examentips op een rijtje gezet zodat je je kind zo goed mogelijk door de examenperiode heen kunt helpen. 

Rokende mama of papa: kinderen de dupe

Rokende mama of papa: kinderen de dupe

Blog 17 mei 2017

In Vlaanderen zitten 68.000 kinderen elke dag thuis in de sigarettenrook. De meeste ouders weten dat het ongezond is voor hun kinderen. Maar hoe schadelijk het precies is, weten ze vaak niet. Bovendien bestaan er heel wat misverstanden over roken in huis. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor