Blog

Kinderen in het lager slapen best de klok rond

Kinderen tussen 3 en 5 jaar slapen best tussen de 10 en 13u. Ook tot 12 jaar is een nachtrust tot 12u aanbevolen om gedrags- en leerstoornissen te voorkomen. Echter zijn er een aantal slaapproblemen bij kinderen die een goede slaap beïnvloeden. Hoe pakt u dit het beste aan? Wij geven je enkele tips!

Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Om die vraag te beantwoorden, hielden de onderzoekers 864 relevante studies tegen het licht. Op basis daarvan formuleerden ze een aantal aanbevelingen die vastleggen hoeveel slaap een kind nu echt nodig heeft om van een gezonde nachtrust te kunnen spreken. Kinderen tussen 3 en 5 jaar oud slapen best tussen de 10 en 13u. Maar ook voor kinderen tot 12 jaar is nog altijd 9u tot idealiter 12u slaap aanbevolen. Pas als een kind naar de middelbare school gaat, volstaat 8 à 10u slaap. 

Leer- en gedragsstoornissen voorkomen

Slaapt een kind minder dan die aanbevolen nachtrust? Dan loopt het een groter risico op leer-, concentratie- en gedragsstoornissen. Daarnaast raden de onderzoekers ook aan om alle tv- en andere schermen een halfuur voor het slapengaan uit te schakelen. Kort voor bedtijd tv-kijken of zitten tokkelen op de tablet kan de slaap namelijk verstoren. 

Slaapproblemen bij kinderen: een overzicht

Kinderen kunnen de slaap soms moeilijk vatten. Er zijn verschillende slaapproblemen die hun nachtrust kunnen verstoren:

  1. Slaapprobleem 1: Nachtmerries
    Vanaf de leeftijd van 2 jaar kunnen kinderen angstdromen krijgen. Ze kunnen hierdoor moeilijk inslapen omdat ze het onderscheid tussen dromen en werkelijkheid nog niet kennen. Naarmate het kind ouder wordt, worden nachtmerries zeldzamer. Natuurlijk zullen kinderen nog wel nachtmerries hebben, maar ze verwerken het op zichzelf zonder hun ouders wakker te maken. 
  2. Slaapprobleem 2: Doorslaapproblemen
    Je bent niet de enige die ‘s nachts al eens wakker wordt en de slaap niet meer kan vatten. Sommige kinderen kunnen zelfs voor een bepaalde periode met doorslaapproblemen worstelen. De redenen? Angst, pijn, honger, verveling of het gevoel van alleen zijn.

    Het is van belang om je kind naar de reden van deze angst te vragen, dit doe je het best de volgende ochtend. Blijf ‘s nachts even bij je kind, kalmeer hem/haar en laat ze een slokje water drinken. Vaak denken ze dat er monsters of wolven in hun kamer zitten. Wat je zeker niet mag doen, is achter de kasten of onder het bed gaan kijken. Hiermee bevestig je dat het wel mogelijk kan zijn.

    Slaapt je baby niet makkelijk? Lees dan hier onze tips over hoe je een gezond slaappatroon voor je baby kan ontwikkelen.  
  3. Slaapprobleem 3: Scheidingsangsten
    Kinderen die nooit hebben geleerd om alleen te zijn, kunnen te maken krijgen met scheidingsangsten. Door deze angsten kunnen de overbeschermde kinderen moeilijker de slaap vatten. Scheidingsangsten kunnen overwonnen worden door de aanwezigheid van hun favoriete knuffelbeer of dekentje.

Tips om slaapproblemen bij kinderen te verbeteren

  • Slaapproblemen bij kleine kindjes:
    • Vermijd een overdaad aan afleiding in zijn/haar slaapkamer
    • Laat je kind alleen slapen vanaf zijn eerste verjaardag
    • Maak een duidelijk onderscheid tussen dag en nacht
    • Zorg voor een vast slaapritueel
  • Slaapproblemen bij lagereschoolkinderen:
    • Hou je vast aan het vertrouwd slaapritueel
    • Vermijd afleiding, zoals een televisie, op de kamer
    • Maak van de slaapkamer een gezellige ruimte waarin je kind zich graag bevindt

Meer info!

Ontdek onze brochure Ik wil slapen.

Ontdek hier ook de slaapproblemen die voorkomen bij volwassenen, en waarom het soms lijkt alsof pubers eindeloos lang kunnen slapen.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Slaapritme kind

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Dyscalculie

Dyscalculie

Blog 7 oktober 2016

2 x 2 = 4? Dyscalculie is een rekenstoornis die voorkomt bij kinderen en volwassenen. Hoewel maal- en deeltafels, optellen en aftrekken, breuken en meetkunde voor de meeste kinderen na een tijdje een automatisme worden, blijft dit voor kinderen met dyscalculie een erg moeilijke materie.

Kies het juiste kamp voor je kind

Kies het juiste kamp voor je kind

Blog 25 januari 2017

Het uitkiezen van een kamp voor je kind is niet altijd eenvoudig. Uiteraard zijn er de praktische overwegingen zoals de locatie en de datum bijvoorbeeld. Maar daarnaast is het aanbod best wel overweldigend. Wat vind je kind leuk? Of waar wil hij of zij graag meer over weten? Want een kamp is vaak veel meer dan spelen alleen! Onze infographic helpt je graag verder.

Op taalkamp: een balans tussen plezier en leren

Op taalkamp: een balans tussen plezier en leren

Blog 9 januari 2017

Heeft je kind een goed gevoel voor Engels, Duits, Frans of een andere taal? Of kan het zijn of haar vocabulaire nog verbeteren? Een taalkamp is een leuke en motiverende manier om de talenten van je kind te stimuleren. Maar een taalkamp - c’est quoi ça?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor