Blog

Kinderen in het lager slapen best de klok rond

Kinderen tussen 3 en 5 jaar slapen best tussen de 10 en 13u. Ook tot 12 jaar is een nachtrust tot 12u aanbevolen om gedrags- en leerstoornissen te voorkomen. Dat blijkt uit een grootschalige studie van de American Academy of Sleep Medicine.

Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Om die vraag te beantwoorden, hielden de onderzoekers 864 relevante studies tegen het licht. Op basis daarvan formuleerden ze een aantal aanbevelingen die vastleggen hoeveel slaap een kind nu echt nodig heeft om van een gezonde nachtrust te kunnen spreken. Kinderen tussen 3 en 5 jaar oud slapen best tussen de 10 en 13u. Maar ook voor kinderen tot 12 jaar is nog altijd 9u tot idealiter 12u slaap aanbevolen. Pas als een kind naar de middelbare school gaat, volstaat 8 à 10u slaap. 

Leer- en gedragsstoornissen voorkomen

Slaapt een kind minder dan die aanbevolen nachtrust? Dan loopt het een groter risico op leer-, concentratie- en gedragsstoornissen. Daarnaast raden de onderzoekers ook aan om alle tv- en andere schermen een halfuur voor het slapengaan uit te schakelen. Kort voor bedtijd tv-kijken of zitten tokkelen op de tablet kan de slaap namelijk verstoren. 

Meer info!

Ontdek onze brochure Ik wil slapen.

 
 
Slaapritme kind

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Waarom kinderen vitamine D supplementen nodig hebben

Waarom kinderen vitamine D supplementen nodig hebben

Blog 10 januari 2018

Vitamine D is een vitamine die ons lichaam natuurlijk aanmaakt bij blootstelling aan zonlicht en die in bepaalde voedingsmiddelen zoals vette vis zit. Uit onderzoek blijkt dat veel kinderen en baby’s een tekort aan vitamine D hebben, vooral tijdens de wintermaanden. Het is daarom belangrijk dat zij extra vitamine D-supplementen krijgen. 

Videogames een gevaarlijk spel

Videogames een gevaarlijk spel

Blog 27 oktober 2017

‘Verslavend’, het is een woord dat jongeren vaak in de mond nemen om een leuke videogame te omschrijven. Maar wanneer spreek je van een echte gameverslaving? En bestaat er zoiets als ‘gezond gamen’? Psychotherapeut Mark Frederickx geeft tekst en uitleg.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor