Blog

Hongergevoel en verzadiging

Het geheim om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt? Luisteren naar  je lichaam! Herken het verschil tussen hongergevoel en trek in snacks. En kies voor maaltijden met een gezond gevoel van verzadiging.

Lees de signalen van je lichaam 

Je lichaam beschikt over een uitgekiend systeem om signalen te geven over welke voeding je nodig hebt op welk moment. Of om je te vertellen wanneer je energie nodig hebt, en wanneer je genoeg gegeten hebt. De kunst is om de signalen die je lichaam je geeft, juist te herkennen, en vooral om ze te respecteren.

Honger

Honger is een bewust gevoel geassocieerd met de dringende behoefte aan eten.

Voldaan

Je voelt je voldaan tijdens de maaltijd als je geen zin meer hebt om nog meer te eten. 

Verzadiging 

Verzadiging is een gevoel dat je hebt na de maaltijd, waardoor je gedurende een bepaalde tijd even geen honger meer hebt. 

En kies voor de juiste voeding

Om goede eetgewoonten te ontwikkelen is het belangrijk dat je de honger- en verzadigingssignalen van je lichaam respecteert. Met andere woorden moet je weten wanneer het tijd is om te eten, en wanneer het tijd is om te stoppen

Het is ook belangrijk om te kiezen voor de juiste voeding. Sommige soorten voeding gaan het hongergevoel heel goed tegen, andere soorten voeding geven je geen verzadigingsgevoel en zorgen ervoor dat je meer en vaker honger krijgt

Bronnen

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Wat zijn gezonde snacks?

Wat zijn gezonde snacks?

Blog 18 mei 2016

Een gezonde snack is een product of een groep van producten met een lage energiedichtheid en een hoge voedingsdichtheid. Of eenvoudigweg: een tussendoortje met weinig calorieën en veel nuttige voedingsstoffen, zoals vitaminen.

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor