Blog

Hoeveel calorieën verbruik je?

Een half uurtje matig intensief bewegen per dag is goed voor je. Hoeveel caloriën verbruik je al wandelend, terwijl je tuiniert, of als je de trap neemt? 

Een half uur matig intensief bewegen per dag

Fanatiek sporten is niet nodig om gezond te zijn! Als volwassene volstaat dertig minuten matig intensief bewegen per dag om positieve resultaten te bereiken: stevig wandelen, de trap nemen, fietsen, de hond uitlaten of het huishouden doen zijn uitstekende voorbeelden van een matig intensieve activiteit. Kinderen hebben dagelijks zestig minuten matig intensieve lichaamsbeweging nodig. 

Of: 3 keer 20 minuten sporten per week

Een andere optie is om voor intensievere fysieke activiteit te kiezen, en met andere woorden te sporten (bijvoorbeeld joggen). In dat geval wordt zestig minuten per week aanbevolen of drie sessies van twintig minuten. Het is belangrijk om minstens twintig minuten lang te sporten omdat je pas dan je vetreserves aanspreekt en vet verbrandt in plaats van alleen maar glucose.

Welke activiteit kies je? 

Om de calorieën van 1 hamburger te verbranden (circa 600) moet je ongeveer 2 uur in de tuin werken, 45 minuten joggen of 1.20 uur badmintonnenHoe lang moet je bewegen om 1 suikerklontje te verbranden? 

Hieronder een paar voorbeelden van activiteiten en hun calorieverbruik. Let wel: om echt doeltreffend te zijn moet je activiteit regelmatig en langdurig beoefenen.

  • Huishouden: 200-300 calorieën/uur
  • Tuinieren: 200-400 calorieën/uur
  • Wandelen: 250-500 calorieën/uur
  • Klussen: 200-600 calorieën/uur
  • Skaten: 300-400 calorieën/uur
  • De trap nemen: 400/500 calorieën/uur
  • Zwemmen: 300-800 calorieën/uur
  • Badmintonnen: 400-500 calorieën/uur
  • Basketten: 500-600 calorieën/uur
  • Joggen (10 km/u): 700-900 calorieën/uur
  • Boksen: 800-1000 calorieën/uur
Zo kies je makkelijker voor sport en beweging

  • Sport met vrienden
  • Kies een vereniging in je buurt
  • Zet plezier op de eerste plaats
  • Zorg voor het juiste materiaal
  • Hou je vooruitgang bij
  • Recupereer, en zorg voor een goede nachtrust
  • Drink voldoende voor, tijdens en na de inspanning
  • Eet evenwichtig

TIP ! Weet dat Partena je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.


Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.

 
Verbruik van calorieën

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor