Advies

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het al meer dan tijd om een arts op te zoeken.

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk voor slaapproblemen. 

Slaapmedicatie

Met slaapmedicatie moet je voorzichtig omspringen. Deze pillen fungeren best als laatste reddingsboei in plaats van als snel hulpmiddel. Sommige slaappillen zijn namelijk vaak verslavend en er treedt al snel gewenning op. Daardoor heb je na verloop van tijd een grotere dosis nodig om hetzelfde effect te bereiken. Langer dan een opeenvolgende periode van twee à drie weken een slaappil nemen, is dus sowieso afgeraden. 

Gelukkig is er al heel wat vooruitgang geboekt op het vlak van slaapmedicatie. Zo worden er ondertussen al geneesmiddelen ontwikkeld die minder gewenning veroorzaken. Vraag hierover meer informatie aan je arts. Hij kan samen met jou overleggen voor welke soort medicatie je in aanmerking komt.

Cognitieve gedragstherapie

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat cognitieve gedragstherapie een effectieve methode is om slapeloosheid te bestrijden. Het gaat om sessies in groep waarbij een therapeut eerst je slaap-waakschema in beeld brengt. Daarna leert hij je andere gedragingen aan om tot een betere slaapkwaliteit te komen. Door deze nieuwe gedragingen uitgebreid te testen, kom je te weten waar je zelf het meeste baat bij hebt.

Slaapkliniek

Blijft je slapeloosheid duren? Dan kun je ook terecht in een slaapkliniek. Tijdens een nachthospitalisatie worden dan verschillende onderzoeken en metingen uitgevoerd om de oorzaak van je probleem te achterhalen. Parameters als ademhaling, hersenactiviteit en oogbeweging worden in kaart gebracht.

Je slaapprobleem aanpakken kan enkel nadat je weet waar voor jou het probleem ligt.  Daarna kun je een behandeling kiezen. Een gestructureerde bevraging en het bijhouden van een slaapdagboek kunnen daarbij helpen.

Partena Ziekenfonds ondersteunt je behandeling tegen slaapproblemen met een terugbetaling.

Slapeloosheid, heb jij moeite om de slaap te vaten?
 
Slaapprobleem

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Welke slaapproblemen bestaan er?

Welke slaapproblemen bestaan er?

Blog 21 oktober 2015

Slapen is voor de mens onontbeerlijk voor een goede gezondheid. Een nachtje slecht slapen kan een negatief effect op je concentratie en reactievermogen hebben. Op lange termijn kan het zelfs zorgen voor een veel ernstigere ontregeling.

Slapen, een onderschat fenomeen

Slapen, een onderschat fenomeen

Blog 1 december 2015

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor