Blog

Een goede nachtrust: 6 tips om je kind beter te helpen slapen

Een kind dat slecht slaapt is vaak futloos of juist prikkelbaar en druk. Bovendien kunnen slaapproblemen ervoor zorgen dat je kind leer-, concentratie- en/of gedragsstoornissen ontwikkelt. Reden temeer dus waarom een goede nachtrust belangrijk is. 

Tips voor kinderen met slaapproblemen

Heeft je kind slaapproblemen? De onderstaande tips zullen je kind hopelijk helpen om beter te slapen. Heb je een baby die slecht slaapt? Dan vind je hier tips om hem te helpen slapen. Of heb je juist een puber in huis die veel te laat naar bed gaat? Dan vind je hier 6 slaaptips voor pubers

1: Creëer een ritueel

Een slaapritueel zal je kind met slaapproblemen helpen om beter te slapen, het schept duidelijkheid en maakt de overgang van wakker zijn naar slapen gemakkelijker. Een slaapritueel hoeft niet lang te zijn, het kan iets heel eenvoudigs zijn als tanden poetsen, pyjama aandoen en een boek lezen. Een bijkomend voordeel van een eenvoudig ritueel is dat het gemakkelijk kan worden overgenomen als er eens iemand anders voor je kind zorgt. 

2: Zorg voor een rustige omgeving

Te veel geluiden verstoren de hersenontwikkeling van je kind. Probeer dus een zo rustig mogelijke slaapomgeving te creëren voor een goede nachtrust van je kind.  

3: Niet te warm

Slaapt je kind slecht? Dit kan komen doordat de slaapkamer te warm of juist te koud is. Voor kinderen vanaf 8 weken raadt men een temperatuur rond 18 °C aan. 

4: Niet te veel licht

Hoewel een nachtlampje een gevoel van veiligheid kan creëren, is het voor een goede nachtrust van je kind eigenlijk beter dat hij/zij in een zo donker mogelijke ruimte slaapt. Licht kan zijn slaappatroon verstoren en ervoor zorgen dat hij slecht slaapt. Kan je kind echt niet slapen zonder lichtje? Overweeg dan om op de gang een lampje aan te doen en de deur op een kier te laten staan. 

5: In zijn eigen bed

Kinderen zullen beter slapen als ze het gevoel hebben dat ze in een veilige omgeving liggen. Hier kan je voor zorgen door hun kamer gezellig in te richten. Neem ze zo min mogelijk bij je in bed als ze bang zijn, want zo geef je je kind het gevoel dat zijn eigen bed geen veilige plaats is. 

6: Vermijd schermen

Schakel tv- en andere schermen een halfuur voor het slapengaan uit. Kort voor bedtijd tv-kijken of zitten tokkelen op de tablet kan ervoor zorgen dat je kind slecht slaapt. 
 
Hopelijk maken deze tips een einde aan de slaapproblemen van je kind en kunnen jullie voortaan allebei genieten van een goede nachtrust.

Alles wat je moet weten over slapeloosheid

Ontdek tips om de slaap beter te vatten in onze gratis gids!

slapeloosheid

 

 
Bedtijd

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Deze studietips helpen je door de blokperiode heen

Deze studietips helpen je door de blokperiode heen

Blog 14 mei 2018

De examenperiode komt er weer aan en dat kan zorgen voor stress. Niet alleen bij de studenten die binnenkort hun eerste examens hebben, maar ook bij hun ouders. Om jullie door deze spannende tijd heen te helpen hebben we hieronder onze beste studietips gebundeld. Lees hoe je je goed voorbereid, hoe je best omgaat met examenstress en wat je kan doen tegen faalangst.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor