Blog

Gezonde tussendoortjes: leve de lekkere, verantwoorde snacks

De gemiddelde Belg eet 17 suikerklontjes per dag, dat is het dubbele van wat nog als gezond kan worden beschouwd. Door te kiezen voor gezonde tussendoortjes kun je je inname van suiker en vet beperken, wat resulteert in een betere gezondheid. Want je weet wel hoe het gaat: een koekje bij de koffie, een stukje cake als vieruurtje en een borrelnootje bij het aperitief.

Er zijn veel suikerrijke tussendoortjes en ‘nee’ zeggen is niet altijd even gemakkelijk. Gelukkig zijn er ook gezonde alternatieven die minstens even lekker zijn en waar je volmondig ‘ja’ tegen kunt zeggen! 

Gezonde tussendoortjes: fruit

Wist je dat slechts 7% van de 6- tot 14-jarigen de aanbevolen twee tot drie stukken fruit per dag eet? Maar denk ook aan jezelf. Eet jij wel voldoende fruit per dag? Nochtans zijn dit zijn gezonde snacks die je goesting in zoet zeker zullen bevredigen. Bovendien zit fruit boordevol natuurlijke vitamines, mineralen en antioxidanten. Geef je kinderen daarom eens vaker een stuk fruit mee naar school. Een banaan, stukjes ananas, frambozen, blauwe bessen, druiven,... Af en toe een smoothie kan ook, maar fruit is ‘in zijn natuurlijke verpakking ‘ nog altijd het beste. 

Gezonde tussendoortjes: noten

En dan bedoelen we niet de gezoute pindanoten die je krijgt bij je drankje. Kies voor ongezoute en ongebrande noten, dan heb je de meest gezonde variant. Noten bevatten gezonde vetten. Maar let wel, vetten blijven vetten! Eet er dus niet te veel van. Een klein handjevol per dag is meer dan genoeg.

Gezonde tussendoortjes: groenten

Je kunt quasi eindeloos variëren met groenten. Neem als snack wortels, komkommer, kerstomaten of paprika mee naar het werk. Je kunt deze combineren met een heerlijke, gezonde dipsaus! In wat kun je zoal dippen? Hummus, tzatziki of een yoghurt-curry dip. Steek ook eens wat vaker een portie groenten in de brooddoos van je kind. Zo krijgt hij of zij dagelijks de nodige portie vitamientjes binnen.

Gezonde tussendoortjes: peulvruchten

Ooit al gehoord van kikkererwten? Deze peulvruchten beschikken over veel vezels, eiwitten en mineralen en zijn een heerlijk vullende snack! Je kunt ze bijvoorbeeld roosteren met kruiden, een heerlijke snack. Van kikkererwten kun je ook zelf hummus maken, wat je dan weer als dip kunt gebruiken.

Zo, nu kun je zelf je gezonde tussendoortjes maken! Natuurlijk mag je af en toe wel eens genieten van dat koekje bij de koffie of snoepen van dat lekkere stukje cake. Maar hier geldt ook weer, geniet met mate. De gezondheid van jou en je kind hebben zeker baat bij het eten van deze gezonde tussendoortjes. Benieuwd of jij te veel suiker eet? Doe dan onze Suikertest.

Suiker heeft niet alleen een grote invloed op je gezondheid en je gewicht, maar ook je tanden kunnen het te verduren krijgen. Verzeker daarom je glimlach met Dentalia Plus.


Zijn de tanden van jouw gezin verzekerd? Ontdek Dentalia Plus.
 
Gezonde tussendoortjes

Gerelateerde categorieën

Maak de Suiker-reflex

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Welke soorten suiker bestaan er?

Welke soorten suiker bestaan er?

Blog 18 mei 2016

Suikers behoren tot de familie van de koolhydraten. Maar de ene suiker is de andere niet. Welke soorten suikers bestaan er? Wat zijn snelle en trage suikers? En wat is het verschil tussen suiker en suikers? 

Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Blog 19 september 2017

Er wordt al jaren veel gezegd en geschreven over gezond leven. Zoveel dat je niet meer weet wie je moet geloven. Daarom sprak het Vlaams Instituut Gezond Leven met gespecialiseerde wetenschappers over het hoe en wat van gezond leven. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek die je een goed idee geeft van de do’s & don’ts. En die zijn voor iedereen haalbaar.

Minder rood vlees eten, hoe doe je dat?

Minder rood vlees eten, hoe doe je dat?

Blog 8 februari 2017

Dagen Zonder Vlees wint steeds meer volgers. Goed nieuws, want te veel rood vlees is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de gezondheid. Moet je daarom biefstuk, salami of worst volledig van je menu schrappen? Zeker niet, maar met mate genieten is de boodschap. De campagne loopt nog tot 15 april.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor