Blog

Gezond eten op vakantie: zeg nee tegen vakantiekilo’s

Niets zo heerlijk als een deugddoende, ontspannende vakantie. Maar het lachen vergaat ons al snel als we bij thuiskomst op de weegschaal gaan staan. Nochtans is bewegen en gezond eten op vakantie niet zo moeilijk. Integendeel: in vele gevallen maak je je reis net een pak boeiender en geniet je achteraf net zo lang na van je trip.

Vermijden dat je na de vakantie moet afvallen, doe je gewoon door niet bij te komen tijdens de zomermaanden. Geen zorgen, je hoeft niet al het lekkers overboord te gooien. Hoe? Met deze tips ga je zorgeloos op vakantie! 

Concrete tips om gezond te eten op vakantie

  • Dit is veruit het leukste trucje: verken de buurt zoveel mogelijk te voet of met de fiets. Trek erop uit en geniet van al het moois dat de omgeving te bieden heeft. Is er een zee, meer of rivier in de buurt? Ideaal voor zwempartijtjes! Je haalt veel meer uit je vakantie en verbrandt voortdurend calorieën.
  • Breid bovenstaande tip gerust uit met andere sportactiviteiten. Speel een partijtje voetbal met toeristen uit andere landen of toon de lokale bevolking je knapste smashes op het beachvolleyveld.
  • Eet niet elke dag hetzelfde. Probeer de lokale specialiteiten uit en slaap niet door je ontbijt.
  • Kies altijd eerst voor wat vers fruit en water. Dat verfrist lekker bij warm weer en doet de zin in iets ongezonds afnemen.
  • Bestel 1 dessert met 2 vorkjes of lepeltjes. Je vermijdt op de koop toe een opgeblazen gevoel achteraf.
  • Laat je niet elke avond gaan op restaurant.
    • Vermijd gefrituurde gerechten. Kies voor gegrilde, gestoomde of gekookte gerechten.
    • Bestel vers fruitsap in plaats van frisdranken. Ook lekker: water met een smaakje (geperste limoen bijvoorbeeld)
    • Eet twee kleine voorgerechten in plaats van een hoofdschotel. Extra voordeel: je proeft meer verschillende dingen en eet toch minder.
    • Zin in een ijsje? Probeer eens een nieuwe soort waterijs en vermijd roomijs.

Afvallen na de vakantie?

Wil dit nu zeggen dat je jezelf alles moet onthouden? Natuurlijk niet. Je mag best eens zondigen. Een gezond trucje is de 80/20-regel. Die houdt in dat je 80% van de tijd gezond en vers eet. De overige 20% doe je wat je wilt. Wees wel streng voor jezelf als je écht resultaat wil zien. Pas de 80/20-regel het hele jaar door, en je zult het verschil snel merken. Dan moet je ook niet afvallen na de vakantie.

Wil je meer weten over hoe gezond eten en bewegen je helpen om gezond te leven? Lees er alles over in onze gids.

 
Gezond eten op vakantie

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Zonnecrème: waarop moet je letten?

Zonnecrème: waarop moet je letten?

Blog 21 oktober 2015

De keuze van een zonneproduct is erg belangrijk. Kies steeds voor een product dat zowel afgestemd is op je huidtype als op de omstandigheden. Op wat moet je letten bij de aankoop ervan en hoe moet je het correct gebruiken?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor