Advies

Elke dag ontbijten

De start van jouw dag moet beginnen met een gezond en vezelrijk ontbijt. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat je energie krijgt. We sommen enkele redenen op waarom ontbijten zo belangrijk is.

Enkele redenen waarom ontbijten zo belangrijk is: 

  • Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen in de voormiddag om zich over de appelflauwte van 11u te helpen. Met zoetigheden krijg je vooral calorieën binnen en weinig of geen essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Een gezond tussendoortje kan wel de voedingsbehoefte aanvullen.
  • Je vermagert niet door het overslaan van je ontbijt, integendeel zelfs. Door te weinig te eten zal de bloedglucosespiegel te laag zijn, waardoor men snel naar suikerrijke voedingsmiddelen grijpt. Hierdoor stijgt de suikerspiegel enorm en zelf hoger dan voorheen. Hierdoor wordt insuline vrijgegeven die het suiker wegwerkt en het overtollige suiker wordt omgezet in vet, waardoor je dus verzwaart.
  • Een goed ontbijt staat borg voor een goede verdeling van de energie en de nodige voedingsstoffen over de dag. Zo loop je minder kans op voedingstekorten die je moe, prikkelbaar en lusteloos maken.
  • Een goed ontbijt kan leiden tot betere prestaties, een verhoogde productiviteit en minder arbeidsongevallen.
  • Als je ‘s morgens niet eet, heb je de neiging om de twee andere maaltijden enorm uit te breiden. Een zwaar middagmaal kan de concentratie in de namiddag verminderen, een overdadig avondmaal kan een overschot aan calorieën leveren die in de vorm van vetreserves worden gestockeerd.
  • Broodmaaltijden, en het ontbijt in het bijzonder, brengen veel complexe koolhydraten en zetmeel aan, onze meest gezonde energieleveranciers. Warme maaltijden brengen in het algemeen meer vet aan.
  • Een goed ontbijt brengt de kinderen goede voedingsgewoonten bij waar ze nu en later alle baat bij hebben.
  • De dag rustig beginnen met een ontbijt samen met het gezin of partner is gezellig en wapent je beter tegen de stress die een werkdag met zich kan meebrengen.

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Ontbijten

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Matig met vet

Matig met vet

Blog 3 september 2015

Vet is belangrijk in ons voedingsschema. Alleen eten we vaak te veel vet. Minder vetrijk eten heeft zowel een positieve invloed op je lijn als op je algemene gezondheid. We geven enkele tips om minder vetrijk te eten.

Minder zout kan

Minder zout kan

Blog 7 september 2015

Te veel zout eten kan een oorzaak zijn van een te hoge bloeddruk. Daarbij is het een risicofactor voor osteoporose, maagkanker en hart- en vaatziekten. In wat volgt lees je hoe je kunt minderen met de hoeveelheid zout die je dagelijks inneemt.

Zoet, zoeter, zoetst

Zoet, zoeter, zoetst

Blog 29 november 2015

Zin in zoet? Je bent niet de enige! Voor veel westerlingen is zoet de meest aangename smaak en zijn koekjes, snoepjes, taart en ijs gelijk aan puur genot. Genieten van zoetigheden wordt ons al met de moedermelk ingegeven, die van nature zoet van smaak is.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor