Advies

Welke slaapproblemen bestaan er?

Slapen is voor de mens onontbeerlijk voor een goede gezondheid. Een nachtje slecht slapen kan een negatief effect op je concentratie en reactievermogen hebben. Op lange termijn kan slaaptekort slaapproblemen in de hand werken. Enkele tips voor een zalige nachtrust!

Slaapproblemen: een overzicht 

Iedereen valt weleens moeilijk in slaap. Wanneer dit regelmatig gebeurt, is er sprake van mogelijke slaapproblemen. Er bestaan verschillende types van slaapproblemen: moeilijk in slaap vallen, te vroeg wakker worden, meermaals per nacht ontwaken, ... Occasionele slaapproblemen kunnen op termijn chronisch worden. We lijsten kort even de meest voorkomende slaapproblemen op.

  • Het slaapprobleem 'Slaapapneu'

    Slaapapneu is een medische term voor ademstilstand tijdens de slaap gedurende minstens tien seconden. Hierdoor wordt de luchttoevoer afgesneden en krijgt het bloed minder zuurstof. Een korte ontwaking volgt, waardoor de ademhaling weer op gang komt. 

    Wanneer tientallen van dergelijke korte ontwakingen voorkomen gedurende één nacht, is de slaap onvoldoende recupererend. Daardoor hebben de patiënten ook vaak last van slaperigheid en concentratiestoornissen. Een tijdige opsporing en behandeling van het slaapprobleem 'slaapapneu' is dus essentieel.
  • Verstoring van de biologische klok

    Sommigen kunnen te kampen krijgen met tijdelijke slaapproblemen. Mensen die vaak met het vliegtuig reizen of in ploeg werken, kunnen ervan meespreken. Een ontregelde biologische klok kan erg nefast zijn voor je slaapkwaliteit. Sommigen kunnen hier beter mee om dan anderen.
  • Narcolepsie: een ernstig slaapprobleem

    Narcolepsie is een neurologisch slaapprobleem. Mensen met narcolepsie kampen met een oncontroleerbare neiging om te slapen, ongeacht het aantal uren nachtrust. Deze aanvallen van slaperigheid duren meestal 10 tot 30 minuten. De precieze oorzaak van het slaapprobleem narcolepsie blijft voorlopig een mysterie, maar de aandoening kan wel worden behandeld. 
  • Parasomnia

    Het slaapprobleem parasomnia is een verzamelterm voor afwijkend gedrag tijdens de slaap. Voorbeelden zijn onder andere tandenknarsen, nachtmerries, nachtelijke angst- of eetaanvallen en slaapwandelen. Sommige vormen van parasomnia zijn van tijdelijke aard en vallen te verhelpen met enkele eenvoudige maatregelen. In andere gevallen kunnen er echter chronischeslaapproblemen ontstaan en is professionele hulp aangewezen.

    Onderschat deze slaapproblemen dus niet en volg de situatie goed op. Beveilig bijvoorbeeld de omgeving van een kind dat al eens slaapwandelt.

    Wat de oorzaak van je slaapproblemen ook zijn, het is belangrijk om een arts te raadplegen vóór een chronische slaapstoornis ontstaat. Aarzel dus niet om professionele hulp in te schakelen als je je elke dag doodmoe voelt.

  • Slaapproblemen bij kinderen

    Ook kinderen kunnen te kampen krijgen met slaapproblemen. Denk maar aan nachtmerries of doorslaapproblemen. Zo slapen kinderen in het lager best de klok rond. Lees hier meer over de verschillende slaapproblemen en de tips voor een betere nachtrust. 

Slaapproblemen: tips!

  1. De juiste temperatuur in de slaapkamer
    Het is van groot belang dat je slaapkamer een ideale temperatuur heeft: tussen de 16 en de 20 graden. Naast een aangename temperatuur is ook verluchting essentieel. Voldoende zuurstof zorgt voor een betere nachtrust en minder slaapproblemen.
  2. Minder cafeïne
    Wist je dat zo’n 3 koppen koffie of 9 koppen sterke thee al slaapproblemen kunnen veroorzaken? Cafeïne heeft een negatieve impact op je slaap. Het houdt je alert en blokkeert het rustgevende effect in je hoofd. 
  3. Ban smartphones uit de slaapkamer
    ‘S avonds nog snel even Facebook checken of Whatsapp’en kan slaapproblemen veroorzaken. Het blauwe licht van het scherm van je smartphone, tablet of laptop verstoort de aanmaak van melatonine. Dit hormoon bereidt je voor op de nacht.
  4. Beweeg en sport regelmatig 
    Regelmatig sporten zorgt er ook voor dat het niveau van je stresshormonen daalt. Bovendien bevordert het de aanmaak van endorfine, een stof die een ontspannen gevoel geeft. Je hoeft je huis niet om te bewegen want stofzuigen of in de tuin werken levert al heel wat beweging op. Conclusie: minder slaapproblemen door voldoende te sporten en te bewegen! 

Ontdek hier ook nog enkele andere tips tegen slaapproblemen.

 

Terugbetaling slaaptherapie

Heb je te kampen met slaapproblemen en zoek je hulp? Partena Ziekenfonds voorziet een terugbetaling voor een slaaponderzoek of een behandeling tegen je slaapproblemen in een ziekenhuis of een slaapcentrum.

 

Slapeloosheid, heb jij moeite om de slaap te vaten?
 
Slaapproblemen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Blog 21 september 2015

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het al meer dan tijd om een arts op te zoeken.

Slapen, een onderschat fenomeen

Slapen, een onderschat fenomeen

Blog 1 december 2015

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor