Advies

Een driehoek op je bord

Gezonde voeding draait volledig rond evenwicht en variatie. Neem daarom steeds de voedingsdriehoek bij de hand. Combineer elke dag de juiste porties uit iedere voedingsgroep en tover een aantal eenvoudige en lekkere gerechten die snel klaar zijn op tafel.

De voedingsdriehoek vertelt jou in enkele korte regels welke voedingsgroepen in welke porties noodzakelijk zijn voor een dagelijkse, evenwichtige voeding. Hoe groter een bepaalde groep in de voedingsdriehoek, hoe belangrijker deze is. De regels gelden voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar en houden geen rekening met speciale diëten, zware arbeid of topsporters. Voor hen en kinderen onder de 6 jaar gelden andere porties. Vraag raad aan je arts of aan een diëtist.

Een portie van iedere groep, behalve de restgroep

De voedingsdriehoek telt 8 groepen, waarvan er eentje te schrappen is in je boodschappenlijstje: de restgroep. In deze groep zitten alle voedingsmiddelen die te mijden zijn in je dagelijks voedingspatroon. We hebben het over snoep, chocolade, chips, alcohol, vettige sauzen, … Af en toe een slippertje kan, probeer er alleen geen gewoonte van te maken en houd de porties steeds klein.

De eerst groep: bewegen

In een gezonde levensstijl gaat gezonde voeding hand in hand met voldoende lichaamsbeweging. Daarom werd ‘bewegen’ als eerste groep opgenomen in de voedingsdriehoek. De dagelijkse portie? 30 minuten per dag voor volwassenen en 60 minuten per dag voor kinderen en jongeren tot 18 jaar.

7 belangrijke voedingsmiddelen

Consumeer elke dag producten uit alle groepen volgens de aangegeven porties. Wissel binnen elke groep regelmatig af uit het grote aanbod. We sommen even de meest essentiële producten op: 

  • Water drinken is essentieel en onmisbaar. Maar ook koffie (tot 4 kopjes), thee en light frisdrank kunnen bijdragen tot je dagelijkse vochtinname van 1,5 liter.
  • Graanproducten en aardappelen zijn basisproducten die in de eerste plaats koolhydraten, maar ook voedingsvezels leveren. Alternatieven zijn beschuit, ontbijtgranen, rijst, couscous of pasta. Geef de voorkeur aan volkoren producten.
  • Groenten en fruit zijn de voornaamste bron van vitaminen en mineralen.
  • Melkproducten en sojaproducten leveren je eiwitten, vitaminen en vooral calcium. Deze stoffen zijn belangrijk voor onze botten.
  • Vlees, vis, eieren en vervangproducten (sojaproducten, peulvruchten of noten) zijn belangrijk als eiwitbron.
  • Smeer- en bereidingsvetten leveren essentiële vetten en vetoplosbare vitaminen. Verzadigde vetten zijn te mijden als grote boosdoener van chronische ziekten.

3 maaltijden per dag

Gezond eten is ook regelmatig eten. Sla dus best geen maaltijden over en eet zoveel mogelijk op vaste tijdstippen. Het is aangeraden om ongeveer 6 maal per dag te eten, waarvan 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Probeer ongeveer om de 2 uur iets te eten, zo wordt je verbranding steeds gestimuleerd en blijft deze voortdurend in werking.

Gezond verstand

We hoeven het niet te zeggen: roken en te veel alcohol is niet gezond. Dat weet intussen iedereen. Roken remt je eetlust en tast je smaakpapillen aan. Alcohol bevat veel suiker en tast je hersencellen aan. 

Let ook op met maaltijdvervangers, strenge diëten en lightproducten. Vraag raad aan je arts of diëtist voor je start met een dieet.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Gezonde voeding

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Gezond aan tafel... Een evenwichtig menu

Gezond aan tafel... Een evenwichtig menu

Blog 27 november 2015

Iedere dag een evenwichtige maaltijd klaarmaken, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Weet jij wat voedzaam is, en hoe je dagdagelijks voor een gezonde verhouding zorgt in je maaltijd? Een aantal tips per maaltijd helpen je op weg.

Eten volgens de seizoenen

Eten volgens de seizoenen

Blog 9 oktober 2015

Er zijn heel wat voordelen om te kiezen voor verse seizoensgroenten van eigen bodem. Ook de variatie van het aanbod is enorm: lekkere asperges in de lente, kolen en witloof in de winter, er is voor elk wat wils. Kortom, seizoensgroenten en -fruit zijn altijd een goed idee!

Lekker veggie

Lekker veggie

Blog 5 september 2015

Vegetarisme een trend? Helemaal niet! Het is van alle tijden. Kijk maar naar Paul McCartney, Charles Darwin, Bob Dylan en Albert Einstein, zij kozen allemaal voor een vegetarisch leven. In wat volgt lees je meer over vegetarisch zijn of worden.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor