Blog

Dit moet je weten over de medische vragenlijst

Bij het afsluiten van een hospitalisatieverzekering zal je gevraagd worden om een medische vragenlijst in te vullen. Waarom is dit nodig en wat mag het ziekenfonds van je vragen? Wij beantwoorden al je vragen over de medische vragenlijst. 

Waarom is een medische vragenlijst nodig?

Bij het afsluiten van een hospitalisatieverzekering vragen we je om een medische vragenlijst in te vullen om zo op voorhand bestaande aandoeningen vast te kunnen stellen. Maar geen zorgen, we zullen je nooit uitsluiten op basis van een aandoening, ook zal je maandelijkse premie hierdoor niet hoger zijn. 
 
Je krijgt binnen de dekking wel een beperking voor de bestaande aandoening. Als je in verband met die aandoening gehospitaliseerd wordt, dan ontvang je een beperkte terugbetaling wanneer je in een eenpersoonskamer verblijft. 
 
Verblijf je in een tweepersoonskamer, dan wordt er geen rekening gehouden met die beperking en ontvang je een normale terugbetaling (volgens de voorwaarden van je verzekering). 
 
Heb je hier vragen over? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie. 
 

Wat mag het ziekenfonds vragen?

In een medische vragenlijst mag enkel gevraagd worden naar je jouw gezondheidstoestand. Er mogen geen vragen gesteld worden over genetische gegevens. Een verzekeraar mag dus nooit informeren naar ziektes die in jouw familie voorkomen. 
 

Wie mag jouw medische gegevens inzien? 

Alleen de medisch adviseur van de verzekering, mag op basis van jouw dossier medische beslissingen nemen. De medische vragenlijst mag niet worden doorgestuurd naar andere afdelingen van het ziekenfonds. 
 

Mag het ziekenfonds jouw arts contacteren? 

Wanneer de medisch adviseur die verbonden is aan de verzekering meer informatie nodig heeft, dan zal hij in de eerste plaats contact met jou opnemen
 

Hoelang duurt het voordat je verzekering ingaat?

Nadat je de medische vragenlijst hebt ingevuld en je jouw aanvraag hebt ingediend, gaat je verzekering in op de eerste van de volgende maand (op voorwaarde dat je bent aangesloten bij het ziekenfonds). Er geldt dan nog wel een wachttijd van zes maanden. Lees hier meer over de wachttijd voor onze hospitalisatieverzekeringen. 
 

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Hou je huis gezond

Hou je huis gezond

Blog 22 oktober 2018

Van 12 tot 16 november 2018 vindt de actieweek Gezond Binnen plaats, met als slogan ‘Hou je huis gezond: kies bewust!’. Maar hoe je dat, een gezonde binnenlucht creëren? Enkele tips!

Hoe herken je een tekenbeet?

Hoe herken je een tekenbeet?

Blog 20 augustus 2018

Ze schuilen in hoog gras, struikgewas en ze zijn met velen. In deze blogpost hebben we het over teken. Hoe herken je tekenbeten? Hoe behandel je een tekenbeet? En hoe zit het met de ziekte van Lyme?

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena