Blog

5 tips om je uithoudingsvermogen te verbeteren

Je kent het gevoel vast wel. Na een fietstocht, een sprintje naar de trein die net vertrekt of nadat je na 3 verdiepingen traplopen eindelijk de deur van je appartement bereikt hebt: je bent buiten adem en vermoeid. Als je hier iets aan wilt doen, kun je beginnen met je uithoudingsvermogen te verbeteren. Hoe je dat moet aanpakken, lees je hier.

Wat is uithoudingsvermogen?

Misschien moeten we eerst even uitleggen wat uithoudingsvermogen (ook wel eens conditie genoemd) precies is. Je uithoudingsvermogen is het vermogen van je lichaam om een bepaalde inspanning vol te houden met een minimaal verlies door vermoeidheid. In principe is je uithoudingsvermogen de basis van je prestaties. Maar wat doe je als je die basis wil versterken? Als je beter wil worden? We geven enkele tips mee om je uithoudingsvermogen te trainen.

Hoe verbeter je je uithoudingsvermogen?

  • TIP 1: Beweeg regelmatig
    Probeer drie tot vijf keer per week te bewegen aan een gemiddelde constante intensiteit. Het is beter om drie keer per week aan een gemiddelde intensiteit te trainen dan slechts één keer voluit te gaan.
  • TIP 2: Doe eens aan intervaltraining
    Bij intervaltraining wissel je tijdens je workout van tempo. Je jogt bijvoorbeeld 350 meter aan een laag tempo om vervolgens 100 meter te sprinten waarna je weer 350 meter rustig jogt - en dan opnieuw. Door te sprinten gaat je hartslag de hoogte in, maar je herstelt doordat je daarna weer een rustig tempo aanneemt. Las een intervaltraining tot maximum twee keer per week in in je trainingsschema.
  • TIP 3: Rust regelmatig
    Luister naar je lichaam. Je spieren, hart en bloedvaten moeten herstellen na een intensieve training. 
  • TIP 4: “Ik wil het, kan het en doe het”
    Je uithoudingsvermogen opbouwen doe je niet in één dag. Het is een langetermijnproject. Of met andere woorden: houd vol. Het is niet eenvoudig om je uithoudingsvermogen op te bouwen. Het zal een proces zijn met vallen en opstaan maar de aanhouder wint. 
  • TIP 5: Eet gevarieerd en gezond
    Voldoende beweging en een gevarieerd voedingspatroon gaan hand in hand. Gezond of gevarieerd eten betekent niet per se op dieet gaan. Het betekent wel om je lichaam te voeden met voedingsstoffen die het nodig heeft. En ja, hier hoort ook vet bij. Suiker is dan weer een grotere boosdoener. Maar dat leerde je vast al van onze Suiker-reflex campagne.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 


Uithoudingsvermogen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Blog 7 juli 2017

Last van lage rugpijn? Je bent niet alleen, maar liefst 1 op de 5 Belgen kampte het voorbije jaar met die kwaal. Gelukkig is er ook goed nieuws: meestal geneest lage rugpijn vanzelf en zijn medicatie, scans of een operatie niet nodig. En ondertussen geldt het advies: zet je dagelijkse activiteiten verder en blijf in beweging. Ontdek hieronder de meest effectieve oefeningen bij lage rugpijn.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor