Blog

4 tips zodat je kinderen een gezonde schoolvakantie beleven

Schoolvakantie. Voor velen een lekker-lui-vakantie met de snoepjes binnen handbereik. Genieten mag, maar het kan allemaal ook gezonder en actiever. Op zoek naar inspiratie voor je spruiten in vakantiemodus? Laat je dan inspireren door onderstaande tips.

Geef gezonde tussendoortjes 

In de vakantie is er altijd net iets meer tijd voor tussendoortjes. Wil je het knabbelen tussen de maaltijden niet uit de hand laten lopen, dan sta je er best even bij stil. Het ideale tussendoortje levert niet meer dan 150 kcal. Houd je kinderen dus ver weg van snacks en snoep die veel suiker en/of vet bevatten. Wat mag wel? 
  • vers seizoenfruit (appel, peer, mandarijntjes, banaan, kiwi)  
  • afgeroomde of halfvolle melkproducten zoals yoghurt of kwark
  • een bruine boterham, rijstwafel of een handjevol ongezouten noten. 
  • Het aanbod aan gedroogde vruchten is groter dan ooit. Probeer dus eens andere soorten uit: mango- of ananasblokjes, kokosvlokken, cranberries, appelchips enz. 
Tip: Appelchips maak je makkelijk zelf in de oven op een bakplaat. Besprenkel dunne schijfjes met een beetje plantaardige olie en bak knapperig onder de gril. Nu & dan omdraaien. Breng op smaak met een snuifje kaneelpoeder. Smakelijk!

Drink voldoende water 

Alle experts zijn het erover eens: we drinken met zijn allen te weinig water. Geen goed idee, want wie onvoldoende gehydrateerd is, krijgt soms te kampen met gebrek aan energie, vermoeidheid en hoofdpijn. En zowat alle frisdranken – vruchtensap inclusief – bevatten te veel suikers. Hoe krijg je kinderen en jongeren zover dat ze spontaan naar een fris glas water grijpen? 

  • Zorg dat het water in hun gezichtsveld staat en voor het grijpen is;
  • Water saai? Een toestel om zelf bruiswater te maken is al een spektakel op zich; 
  • Heel hip zijn allerlei varianten op ‘water met een natuurlijk smaakje’. Daarvoor laat je vruchten en kruiden infuseren in fris water? Denk maar aan limoenschijfjes en basilicumblaadjes, aardbei en muntblaadjes, sinaasappel of mandarijn en kruidnagel). Cheers! 
  • Laat ze meer bewegen 

    • Het vraagt soms flink wat overtuigingskracht om je kroost vanachter de laptop weg te krijgen. Maar samen een frisse neus halen blijkt achteraf meestal wél een cool idee. Maak meer tijd om samen te bewegen.
    • Wees een rolmodel. Als kinderen jou zien bewegen, zullen ze sneller geneigd zijn het ook te doen. Neem eens vaker de fiets om boodschappen te doen. Organiseer een kleine uitdaging. Om het eerst rennen naar de bakker, of wie breekt het wereldrecord frisdrankbakslepen? 
    • Neus eens in het sport- en spelaanbod van je gemeente. De kans is groot dat er nog veel onontdekte mogelijkheden in zitten. Kijk dan (samen met je kind) niet alleen naar de klassieke sporten, maar ook naar suppen, rollerderby, headis, crossfit en toppenbiljart. Googlen maar! 
    • Zorg voor het nodige materiaal thuis: ballen, een fiets, springtouw, ... Op zoek naar cadeautjes? Kies dan steevast voor geschenken die doen bewegen. 

    Maak een wandeling 

    De kans is groot dat er ook in jouw buurt een natuurgebied of bos is waar je nog nooit kwam. Trek er samen met kinderen op uit en haal een heerlijk frisse neus. Ga een keertje naar het (speel)bos of maak een gezellige wandeling. Ook een fietstocht of de hond een keertje meer uitlaten kunnen je tot ongeziene mooie plekjes lijden. 

    Kortom, een evenwichtige voeding en beweging gaan hand in hand om je kinderen een leuke en gezonde vakantie te laten beleven!

Tips voor een zorgeloze vakantie
 
Kinderactiviteiten

Dossier vakantie

Gezonde reistips, vakanties en
zomerkampen met ledenkorting,
en alle info over onze reisbijstandsverzekering.

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Leer je kind alles eten

Leer je kind alles eten

Blog 22 september 2015

Dat kinderen hun neus optrekken voor bepaalde voedingsmiddelen is niets nieuws. Dat betekent echter niet dat je kroost niet kan wennen aan nieuwe smaken. Met de juiste tips kun je je kind namelijk van alles leren eten!

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor