Blog

11 tips om te beginnen met lopen

Wil jij beginnen met lopen? Proficiat! Meer bewegen is een stap in de goede richting naar een gezondere levensstijl. Lopen is een goedkope en evidente keuze voor beginnende sporters. Je kunt deze sport rustig opbouwen en langzaamaan je conditie optimaliseren. Bovendien heb je enkel een goed paar loopschoenen nodig om aan de slag te gaan.

Beginnen met lopen is een gezonde keuze. Je hebt er ook helemaal niet veel voor nodig. Een portie doorzettingsvermogen en een paar goede loopschoenen en je zit al op de goede weg. Je kunt trouwens overal waar je maar wil lopen: in het bos, langs een meer, aan het strand, in je straat,... Zo ontdek je ook vaak nieuwe, leuke plekjes. Je kunt ook beginnen met lopen wanneer het jou past want je bent niet afhankelijk van de openingsuren van - bijvoorbeeld - een fitnessclub.

Een ander groot voordeel? Je sport op je eigen tempo. Je moet met andere woorden niet per se een goede conditie hebben om te beginnen met lopen. Maar hoe zet je de eerste stap? Maak gebruik van onze handige tips om te starten met lopen.

Tips om te beginnen met lopen

  • Tip 1: Volg een loopschema
    Je kent zonder twijfel het populaire Start to Run schema. Dit is een goed trainingsprogramma om te beginnen met lopen. Met Start to Run leer je 5 kilometer aan één stuk lopen in 12 weken. De eerste zes weken loop je twee maal per week, vanaf week zeven wordt het opgedreven naar drie keer per week. Lopen en wandelen worden afgewisseld om je aan de inspanning te laten wennen. Twee tot drie keer per week een halfuurtje je loopschoenen aantrekken, haalbaar toch? Om jou een duwtje in de rug te geven, download je hier het handige loopschema.
  • Tip 2: Begin rustig aan
    Loop niet te hard van stapel in het begin. Loop op een rustig tempo waarvan je zeker weet dat je het even kunt volhouden. Loopt iemand anders sneller? Vergelijk jezelf niet met anderen maar kijk naar jezelf.
  • Tip 3: Kies voor een leuke playlist
    Goede muziek maakt het lopen leuker. Een goede playlist kan je motiveren als je begint met lopen. Je kunt lopen op het ritme wat er ook voor zorgt dat je een bepaald tempo aanhoudt.
  • Tip 4: Zoek een loopmaatje
    Of sluit je aan bij een loopgroep. Als je een loopmaatje hebt of in een loopgroep zit, word je gemotiveerd door andere lopers op momenten dat je misschien zou stoppen als je alleen was. Als je met een vriend of vriendin loopt, kun je er je wekelijkse afspraken van maken en kun je nog eens bijpraten. 
  • Tip 5: Houd vol!
    Lopen is niet elke keer leuk. Er zullen zeker momenten zijn dat je écht geen zin hebt om je loopschoenen aan te trekken. Dat het niet zo goed gaat als verwacht. Iedereen maakt het mee en dat is zeker niet erg. Probeer vooral vol te houden. Trek toch je loopschoenen aan, ook als je geen zin hebt. De voldoening achteraf zal dubbel zo groot zijn.
  • Tip 6: Kijk naar je vooruitgang
    Elke training is een stap dichter bij je doel. Hoe meer je loopt, hoe meer vooruitgang. Houd deze vooruitgang bij. Je kunt bijvoorbeeld een stappenteller kopen zodat je de afstand die je loopt kunt meten. De afstand, het aantal minuten dat je loopt, je hartslag, ... kun je opschrijven in een loopdagboek zodat je de resultaten op lange termijn kunt vergelijken.
  • Tip 7: Schrijf je in voor een wedstrijd
    Kies een loopwedstrijd in je buurt uit en schrijf je in. Nee, je moet je niet onmiddellijk voor die Ten Miles in Antwerpen inschrijven. Er zijn tal van andere wedstrijden waar je als beginnend loper drie of vijf kilometer kunt lopen. Als je je inschrijft voor een wedstrijd, heb je een bepaald doel om naartoe te werken. 
  • Tip 8: Stretch
    Stretch voor het lopen om je spieren en pezen voor te bereiden op de inspanning die hen te wachten staat. Stretch na het lopen om je spieren te recupereren. Stretchen is ook een goede manier om spierpijn achteraf te verminderen. Als je spierpijn hebt, is het trouwens een goed idee om in beweging te blijven. Door in beweging te blijven, worden je spieren weer warm en zal je spierpijn sneller wegebben.
  • Tip 9: Voed je lichaam
    Je voeding is de brandstof voor je lichaam. Drink voldoende water en probeer gezond te eten. Opteer voor een voedzame maar lichte maaltijd voordat je gaat sporten en wacht minimum twee uur. 
  • Tip 10: Luister naar je lichaam
    Ben je ziek? Voel je je uitgeput? Een training overslaan zal er echt niet voor zorgen dat je conditie een duik gaat nemen. Neem dus voldoende rust.
  • Tip 11: Investeer in goede loopschoenen
    Als je buiten gaat lopen, kies je best voor loopschoenen met een dikke zool. Zulke loopschoenen vangen de schokken beter op die je lichaam anders te verduren krijgt elke keer je een stap zet. Als je loopt op sneakers of andere schoenen met een dunne zool, kun je last krijgen van je gewrichten wat op zijn beurt kan leiden tot (knie)blessures. Je loopschoenen aanschaffen bij een gespecialiseerde sportwinkel en harde ondergrond vermijden is geen overbodige luxe. 

Gezondheidsvoordelen van beginnen met lopen

Als je begint met lopen zul je je fysiek, maar ook mentaal beter voelen. Je beweegt meer, je voelt je fitter en je krijgt er nog een heleboel andere gezondheidsvoordelen bovenop. 

  • Vermindert het risico op diabetes
  • Verlaagt (slechte) cholesterol
  • Een gezond gewicht: Sporten helpt ook om je gewicht op peil te houden of om enkele kilootjes af te vallen. Strakker en fitter door het leven!
  • Een lager risico op hart- en vaatziekten
  • Sterkere botten en spieren
  • Meer energie
  • Een betere weerstand: Wie regelmatig sport, wordt minder snel ziek
  • Een grotere ademhalingscapaciteit
  • Een betere conditie
  • Een gezonde buikomtrek: Veel buikvet kan heel wat gezondheidskwaaltjes met zich meebrengen. Schakel een versnelling hoger bij het sporten en doe aan cardiotraining. Dit is goed voor de vetverbranding. Op die manier kun je centimeters buikvet verliezen en een betere gezondheid te krijgen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 


Beginnen met lopen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Blog 7 juli 2017

Last van lage rugpijn? Je bent niet alleen, maar liefst 1 op de 5 Belgen kampte het voorbije jaar met die kwaal. Gelukkig is er ook goed nieuws: meestal geneest lage rugpijn vanzelf en zijn medicatie, scans of een operatie niet nodig. En ondertussen geldt het advies: zet je dagelijkse activiteiten verder en blijf in beweging. Ontdek hieronder de meest effectieve oefeningen bij lage rugpijn.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena