Over suiker

Voedingsetiketten: op zoek naar suiker

Neem de tijd om voedingsetiketten te lezen. Hoeveel suiker zit er in de producten die je koopt? En waar moet je voor suikers vooral op letten?

Wat staat er op een voedingsetiket?

Ingrediëntenlijst

Deze lijst moet verplicht vermeld staan op alle producten. Ze bevat alle bestanddelen die gebruikt zijn om het voedingsproduct te maken. Belangrijk om te weten: de ingrediënten staan in de lijst gerangschikt in aflopende volgorde van belangrijkheid: van het ingrediënt dat als eerste staat vermeld, zit de grootste hoeveelheid in het product, enzovoort.

Suikergehalte

Bekijk vooral het suikergehalte per 100 g of 100 ml dat vermeld staat op het product. Als je de keuze hebt, aarzel dan niet om producten onderling met elkaar te vergelijkenZo zul je bijvoorbeeld snel ontdekken dat druivensap gemiddeld 15 g suiker per 100 ml bevat, terwijl sinaasappelsap er gemiddeld 10 g per 100 ml bevat, of 30% minder suiker.

Wat zijn de suikers die vermeld staan op het etiket?

De totale koolhydraten (= suikers) omvatten de enkelvoudige suikers, de meervoudige suikers en de polyolen

Er zijn tal van enkelvoudige suikers, denk aan glucose, fructose, galactose, sacharose (tafelsuiker), lactose (melksuiker) en maltose. We vinden ze terug in twee vormen:

  • Ofwel zijn ze van nature aanwezig in fruit, honing, groenten, melk en zuivelproducten, zoals yoghurt en plattekaas.
  • Ofwel worden ze aan voedingsproducten toegevoegd door de fabrikant, de ambachtelijke producent of de consument zelf. Het kan gaan om bietsuiker en rietsuiker, maar ook om melasse, cassonade, karamel, glucose (= dextrose), fructose, glucose-fructosestroop, granenstroop, ahornsiroop, agavesiroop, topinamboersiroop, kokossuiker, rapadura en honing.
Deze suikers zijn kenmerkend voor de hedendaagse voedingsproducten, die al te vaak erg zoet zijn en dus veel meer calorieën bevatten. Bijna al deze suikers leveren geen vitaminen, mineralen of vezels: ze worden daarom trouwens ‘lege calorieën’ genoemd. De meeste leveren 4 kcal per gram.

Voorzichtig met voedingsclaims

Voedingsclaims zijn boodschappen die je hoort in reclame. Maar ze staan ook vaak op verpakkingen vermeld. Voorbeelden zijn ‘rijk aan vitaminen’ of ‘suikerarm’. Voedingsclaims zijn aan strikte regels onderworpen. Ze kunnen interessant zijn, maar je moet er ook voorzichtig mee zijn, en wel hierom:

Wondervoedsel bestaat niet! 

Sommige voedingsproducten kunnen interessante stoffen bevatten, en dan vooral in het kader van een specifiek eetpatroon (dieet, allergie, tekort enz.). Maar voor de meeste mensen is vooral het totale evenwicht in het eetpatroon van de dag of week het belangrijkste.   

Wat wordt er niet gezegd? 

Een voedingsproduct dat op televisie wordt aangeprezen als ‘calciumrijk’, zit misschien wel barstensvol suikers en vetten, maar dat zul je uiteraard niet te horen krijgen. Het is vaak misleidend om een voedingsproduct te herleiden tot slechts één van de voedingsbestanddelen.

Wat betekent het echt?

  • ‘Suikervrij’: Weinig suiker, niet meer dan 0,5 g per 100 g of 100 ml product.
  • ‘Suikerarm’: Ten minste 30% minder suiker dan een vergelijkbaar product. Dat betekent niet dat het product weinig suiker bevat, maar het kan een interessant alternatief zijn voor de consumptie van de ‘standaardproducten’.
  • ‘Zonder toegevoegde suikers’: 

    Geen suikers of zoetstoffen zijn toegevoegd tijdens de productie. Let wel: het product kan wel suikers bevatten die van nature aanwezig zijn in de bestanddelen die nodig waren om het te maken (fruitsap, compote …).
  • ‘Zonder suiker’ in het enkelvoud: 

    Het product bevat geen sacharose (= gewone suiker), in geen enkele vorm. Het kan wel andere enkelvoudige suikers bevatten, bijvoorbeeld fructose.
  • ‘Met zoetstof(fen)’: 

    Bevat één of meerdere toegestane zoetstoffen (polyolen zoals sorbitol, xylitol … en/of calorievrije zoetstoffen zoals aspartaam, stevia, acesulfaam, sucralose …).
  • ‘Met suiker(s) en zoetstof(fen)’Bevat zowel suiker (in het enkelvoud) of suikers (in het meervoud) als een of meerdere toegestane zoetstoffen (polyolen en/of calorievrije zoetstoffen). 

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 
Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor